پس از کاشت بذر چمن برای داشتن چمن های سرسبز و شاداب نیازمند یک سیستم آبیاری بارانی و برنامه مناسب آبیاری است. آبیاری چمن های جدید با صرف مقداری زمان و رعایت یکسری نکات، شما را به فضای سبز دلخواهتان می رساند.

در این مقاله نکات لازم و ضروری که برای آبیاری چمن  را بررسی خواهیم کرد.

آبیاری بذر چمن تا رسیدن به مرحله رشد

تعداد دفعات آبیاری بذر چمن

چمن ها به رطوبت و آبیاری زیادی نیاز دارند و قبل از انجام هر کاری نیاز است برنامه ای دقیق برای آبرسانی به آن ها داشته باشید. آبیاری صحیح بذر چمن برای شروع روند جوانه زنی تا رشد و توسعه سالم ضروری است.

لازم است چند روز قبل از کاشت بذر جدید، منطقه را تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر آبیاری کنید. این آبیاری میتواند به صورت دستی انجام گیرد ولی توصیه ما جهت گرفتن بهترین نتیجه استفاده از آبپاش های مخصوص آبیاری بارانی چمن می باشد.

بلافاصله پس از کاشت، ۵ تا ۱۰ دقیقه بذر چمن جدید را آبیاری کنید تا چندین سانتی متر از خاک به آرامی مرطوب شود این کار با استفاده از آبپاش های مخفی شونده مدل های اسپری به راحتی قابل انجام است .

آبیاری بذر چمن تا رسیدن به مرحله رشد

بهترین زمان برای آبیاری چمن

 

بهترین زمان آبیاری بذر چمن صبح و عصر است. در این ساعات روز به دلیل خنک بودن هوا، میزان تبخیر کاهش یافته و آب به مقدار زیادی جذب زمین می شود. نصب یک تایمر آبیاری می تواند روند آبرسانی را ساده تر و موثر تر سازد.

آبیاری در زمان صبح از این نظر که باعث تامین آب مورد نیاز همان روز گیاه می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

تایمر آبیاری چمن

انتخاب آب پاش ها

انتخاب سیستم آبیاری چمن به وسعت و کاربری منطقه کاشت شما بستگی دارد.

سوپرجاذب پلیمری

*  مناطق کوچک عمدتا در فضاهای ویلایی می توانند با آبپاش های نوع اسپری از مدل ps  شرکت هانتر آبیاری شوند همچنین اگر آبپاش با تکنولوژی بالاتر و مصرف آب بهینه تر مد نظر شما باشد اسپرینکلر های مدل mp  شرکت هانتر گزینه بسیار مناسبی است که می تواند برای فضاهای کوچک تا برد 5 متر را بصورت بارانی آبیاری کند.

انواع آبپاش PS:

 

 – آبپاش هانتر PS-17A (PSU – 04)

 

آبپاش چمن

*  برای فضاهای بزگتر می توان از آبپاش های روتاری مدل های pgj و pgp  استفاده نمود که با نازل های متفاوت میتوان برد پاشش آنها را تا 15 متر هم تنظیم نمود. که این آبپاش های بارانی معمولا در مناطق شهری و پارک ها هم بسیار پرکاربرد هستند.

آبپاش چرخشی چمن

* اگر برای فضاهای خیلی بزرگتر و با کاربری ورزشی مثلا استادیوم های فوتبال بخواهیم اسپرینکلر مخصوص انتخاب نماییم از آبپاش های برد بلند که حتی تا 30 متر هم برد پاشش آنها خواهد بود استفاده می کنیم این سری از آبپاش های شرکت هانتر در مدل های I20 و I25 و I40 و I60  و I90 موجود می باشد.

آبپاش چمن استادیوم

 

اطلاعات تخصصی همه آبپاش های ذکر شده را در قسمت فروشگاه سایت می توانید به راحتی مطالعه نمایید و برای تهیه آن ها اقدام کنید .

مدت زمان آبیاری چمن

مدت زمان آبیاری  چمن بستگی به شرایط خاک و تنظیم آبپاش دارد. به طور کلی ده دقیقه آبیاری در هر نوبت (صبح و عصر)، آب کافی را برای مرطوب نگه داشتن ۵ سانتی متر از سطح بالای خاک را فراهم می کند.

آبیاری زیرسطحی پسته

برای رشد و شکوفایی چمن جدید، می توانید آبیاری را عمیق تر و به دفعات کمتری انجام دهید. این عمل باعث می شود ریشه گیاهان مستقر شود و به عمق خاک گسترش یابد.

هنگامی که چمن ها رشد کردند، به تدریج دفعات آبیاری صبحگاهی خود را افزایش دهید و در عین حال آبیاری عصرگاهی را کاهش دهید. در مناطق دارای بارندگی فراوان، چمن های رشد کرده معمولا حدود ۳ سانتی متر آب در هفته نیاز خواهند داشت.

این زمانبندی های در فصل های متفاوت و مناطق مختلف اگر به صورت دستی انجام شود کاری بسیار زمانبر خواهد بود و نیاز به نیروی انسانی دارد . همچنین ممکن است به صورت دقیق انجام نپذیرد به همین منظور پیشنهاد ما استفاده از تایمر ها و کنترلر های آبیاری می باشد. این دستگاه ها با یک بار تنظیم به صورت دقیق در تایم های مورد نظر سیستم آبیاری را برای شما خاموش و روشن می کنند.

راهنمای انتخاب تایمر و کنترلر آبیاری

برای فضاهای کوچک که نیاز به حداکثر 5 اسپرینکلر دارد می توان از تایمرهای آبیاری که با باتری کار می کنند استفاده نمود . تنوع زیادی از این تایمر ها در قسمت فروشگاه میراب سازه وجود دارد که بر حسب نیاز می توانید از مدل های تک خروجی و دو خروجی استفاده نمایید. برند هایی مانند HCT و Rain Point و Orbit  و … از تایمر های باکیفیت در این رده می باشند که اطلاعات تخصصی هر یک در صفحه مخصوص به خود قابل مطالعه است .

تایمر آبیاری دیجیتال مدل DIS تایمر دو خروجی اوربیت نحوه تنظیم تایمر آبیاری آگروتایمر آبیاری HCT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای فضاهای وسیع تر که تعداد بیشتری آبپاش مورد نیاز است ممکن است تایمر های ذکر شده کارایی لازم را نداشته باشد و ما ناچار به شیفت بندی قسمت های مختلف باشیم . در این موارد میتوان با استفاده از کنترلر های مخصوص آبیاری که تا چندین شیر برقی را می توانند کنترل نمایند به سادگی مدیریت اتوماتیک آبیاری را انجام داد . در این حالیت کنترلر بعنوان مغز متفکر سیستم آبیاری فرمان قطع و وصل جریان را به شیر برقی ها می دهد و فرمان خاموش و روشن شدن پمپ را نیز ارسال می کند. همپنین سنسور های رطوبت باد و باران نیز از ماژول های قابل نصب بر روی این کنترلر ها می باشد.

آیا آبیاری سطحی می تواند هم کم هزینه و هم کارآمد باشد؟

از کاربردی ترین کنترلر های آبیاری شرکت هانتر مدل های Xcore و ECO LOGIC  و X CORE و PRO C و  X2 و ACC2  و CDIAl و NODE200 و  NODE400 … را میتوان نام برد که تجربه سیستم آبیاری اتوماتیک مطابق با تکنولوژی روز دنیا را برای شما فراهم می کند.

 

 

مدت زمان مورد نیاز برای  رشد

میزان رشد بذر چمن به شرایط آب و هوایی و نوع چمن بستگی دارد. ممکن است بین ۳ تا ۲۸ روز طول بکشد تا بذر چمن جدید شروع به رشد کند. در این مدت با مراقب و آبیاری لازم میتوانید یک عرصه سبز بسیار با طراوت را ایجاد کنید.

 

آبیاری بذر چمن تا رسیدن به مرحله رشد

در متن بالا نکات کلیدی در خصوص آبیاری بذرهای چمن تا رسیدن به مرحله رشد را بیان کردیم. داشتن زمین چمنی زیبا نه تنها چشم انداز مناسبی دارد، بلکه محلی برای بازی و استراحت فراهم می کند. وجود یک برنامه ثابت آبیاری، کلیدی برای اطمینان از شادابی همیشگی فضای سبز شما است.

میراب سازه آسیا شما را در طراحی و اجرا انواع سیستم های آبیاری همراهی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *