بام سبز در واقع بامی است که بر روی سطح آن گیاهان رشد می کنند. گیاهان مورد استفاده می توانند از چمن مصنوعی تا گیاهان زینتی را در بر بگیرند که با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی انتخاب می شوند. بنابراین استفاده از سیستم آبیاری مناسب برای بهبود رشد گیاهان، توانایی انتخاب گونه های مختلف گیاهی، رسیدن به اهداف زیباشناختی و محیط زیستی (مانند خنک سازی ساختمان و کاهش مصرف انرژی) و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاهان در درازمدت، امری بسیار مهم و اساسی می باشد. در ادامه به بیان نکات مهم و معرفی سیستم های آبیاری مناسب برای داشتن بامی همیشه سرسبز، می پردازیم.

بام سبز و آبیاری آن

نکات انتخاب سیستم آبیاری مناسب بام سبز

  • نوع گیاهان
  • نوع و خصوصیات خاک
  • نیروی انسانی
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی (میزان باد، میزان رطوبت، میزان بارش و…)
  • منابع آبی( فشارآب، کیفیت و..)
  • خصوصیات و عمق بستر: این مورد نفوذ، ظرفیت نگه داری و زهکشی آب را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • بودجه اختصاص داده شده برای آن توجه به نوع گیاه، نوع سیستم آبیاری و منبع آب، تعیین می شود.

سیستم آبیاری مناسب برای بام سبز

سیستم آبیاری مناسب برای بام سبز

  1. آبیاری اتوماتیک
  2. آبیاری هوشمند
  3. آبیاری به روش دستی

در این روش ها، باید رطوبت لازم برای خاک و ریشه ها تامین گردد. آب مازاد آبیاری و همچنین آب باران اضافی، از طریق لایه های تصفیه کننده و لایه زهکشی ذخیره می شود تا مدت طولانی، گیاهان را از آبیاری مجدد، بی نیاز نمایند. مقداری از آب اضافی بر روی لایه ضد رطوبت ریخته می شود و از طریق شیب بام، به بیرون انتقال پیدا می کند. لایه ی عایق بام، از نفوذ رطوبت به سقف جلوگیری می کند.

انواع پمپ آبیاری

سیستم آبیاری بام سبز

سیستم آبیاری اتوماتیک بام سبز

سیستم آبیاری اتوماتیک به سیستم آبیاری با حداقل مداخله دستی گفته می شود. سیستم آبیاری اتوماتیک فرایند آبیاری را کارآمدتر می کند و موجب افزایش رشد گیاهان خواهد شد. همچنین امکان آبیاری گیاهان را در زمان های مشخص فراهم می آورد. امروزه استفاده از این روش برای آبیاری بام های سبز بسیار محبوب و کاربردی است که می توان با اضافه نمودن کنترلر آبیاری مناسب آن را هوشمند کرد. در ادامه به تعریف آبیاری هوشمند بام سبز می پردازیم  که تفاوت آن با آبیاری اتوماتیک وجود سنسور رطوبت خاک و عدم نیاز به حضور در محل می باشد.

سیستم آبیاری اتوماتیک بام سبز

سیستم آبیاری هوشمند بام سبز

سیستم آبیاری اتوماتیک، شامل دو سیستم آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی و یا ترکیبی از هر دو سیستم می باشد. با طراحی دقیق این سیستم می توانید گیاهان خود را همیشه شاداب نگه دارید. مخفی نمودن سیستم آبیاری تا حد ممکن، بر زیبایی و جلوه کار می افزاید که این امر استفاده از سیستم آبیاری زیر سطحی امکان پذیر است.  خطوط اصلی و فرعی آب و دیگر اجزا برای هر دو سیستم، باید به صورت مستقیم بر روی روکش فیلتری و غشای ضد آب، نصب شود. میزان نشت سیستم تحت فشار، قبل از افزودن خاک و ایجاد بستر کشت، تست می شوند. سیستم کنترل کننده آبیاری که شامل تجهیزات آبیاری از قبیل شیر برقی، تایمر آبیاری، کنترلر آبیاری و… می باشد، درون یک محفظه خارجی و یا در یک اتاقک در نزدیکی فضای سبز، قرار می گیرد. سیستم های کنترل کننده در زمان نیاز گیاه و  توجه به اطلاعات سنسور رطوبت خاک، فرایند آب یاری را انجام می دهند. بنابراین آبیاری هوشمند بام سبز، بهترین روش برای حفظ، افزایش رشد گیاهان، کاهش مصرف انرژی و هزینه ها در طولانی مدت خواهد بود.

نحوه تنظیم تایمر آبیاری آگرو

سیستم آبیاری بام سبز

آبیاری سنتی بام سبز

آبیاری دستی نیز یکی از روش های قدیمی می باشد که امروزه به دلیل هزینه نیروی انسانی و عدم آبیاری به موقع گیاه و مصرف بی رویه آب در این روش، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت میراب سازه آسیا، متخصص در زمینه طراحی و اجرای انواع سیستم آبیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *