ژئوممبرانها اساساً ورقه هاي نازك و نفوذ ناپذيري هستند كه از مواد لاستيكي يا پلاستيكي ساخته ميشوند و عمدتآً براي آستركاري و پوشش تأسيسات ذخيره مايعات و گازها به كار ميروند.ژئوممبرين ها دسته اي از خانواده ژئوسنتيتيك ها هستند كه به شكل قابل ملاحظه اي نفوذ ناپذيرند.ماده اصلي تشكيل دهنده ژئوممبرين ها پليمرهاي مصنوعي اند و مهمترين نقش آنها به عنوان ماده اي محافظ در برابر عبور سيالات مي باشد.كاربرد وسيع ژئوممبرين ها وابسته به خواص فوق العاده آنها نسبت به وزنشان مي باشد.

geo

 از مشخصات بارز اين عايقها مي توان به مقاومتهاي كششي ، پارگي ، سوراخ شدگي بسيار بالاي آنها اشاره نمود.درصد ازدياد طول اين عايقها تا بيش از 7 برابر طول اوليه آنها مي باشد.  همچنين نفوذ ناپذيري ،انعطاف پذيري توام با مقاومت بالادربرابرپاره شدگي و سوراخ شدگي و تغييرات بالاي دماي اطراف ، مقاومت در برا برمواد شيميايي ، سبك بودن و نصب سريع آنها است. ژئوممبران داراي  طبيعت پليمري هستند و به اين دليل در مقايسه با  خاكهاي رسي و ژئو تكستايل ها نفوذ ناپذير تر مي باشند ، آزمايشهاي عبور خاك آب ، ضريب نفوذ پذيري آنها  m/s  15- 10*2.7 نشان داده است.

بعضي از كاربردهاي ژئوممبراين در پروژه هاي عمراني و آبرسانی 

ژئوممبران‌ها به‌عنوان یک عایق بسیار مقاوم و کمهزینه و دارای طول عمر زیاد، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. اين عايقها در كانالها كاربردهاي فراواني دارند خصوصا” در كانالهايي كه از خاكهاي واگرا ، گچي ، تورمي ،رمبنده و… عبور مينمايد و يا با مشكل آبندي روبرو باشند ، استفاده از اين عايقها در مقابل liningبتني ميتواند بعنوان گزينه مناسبي مورد نظر قرارگيرد.، انعطاف پذيري بالاي اين عايقها ، اجراي آسان كه پيشرفت نصب ان معادل 5000 m2 در روز ، عدم نياز به نگهداري و تعميرات در طول دوره كاركرد و نيز افزايش قابل توجه سرعت حركت اب و دبي كانال بعلت تفاوت ضريب زبري بتن با HDPE و امكان استفاده از آنها به صورت روباز از جمله دلايل استقبال جهاني از آن در پروژه ها ميباشد. که از آن جملهمی‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نکات کاربردی آبیاری و حفاظت از گیاهان باغ در زمان مسافرت

– از جمله مهمترين كاربردهاي ژئوممبراين كاربرد به عنوان آستر و محافظ مي باشد كه عمدتا” در سطوح داخلي كانال ها ، مخازن و لوله هاي آبرساني مورد استفاده قرار مي گيرد.مقاومت بالاي ژئوممبرين در برابر سايش مانع از سائيدنه شدن سطوح اين تاسيسات مي شود. همچنين مي توان از تاثيرات منفي فاضلاب بر روي سطوح تاسيسات مربوطه با نصب لايه ژئوممبرين بر روي آنها جلوگيري نمود. جهت حفاظت سازه هاي بتني ذر بربر حملات شيميايي خورنده محيط اطراف نيز مي توان از ژئوممبرين استفاده نمود.geo1

– جهت آبندي جدار تونل ها همواره از تركيبي از ژئوممبرين و ژئوتكستايل كه در واقع تشكيل يك ژئوكمپوزيت را مي دهند استفاده مي گردد. در اين كاربرد يك لايه از ژئو تكستايل را جهت زهكشي آب به سطح تونل مي چسبانند و سپس بر روي آن يك لايه ژئوممبرين راجهت جلوگيري از نفوذ آب قرار مي دهند و سپس نماي بناي نهايي را اجرا مي كنند.

– جهت كنترل خاك هايي كه بر اثر رطوبت كه براثر رطوبت متورم مي شوند از ژئوممبرين با قدرت نفوذ ناپذيري بالا استفاده مي شود

– در تاسيساتي كه قدرت كنترل مطلوب آب را جهت جلوگيري از اتلاف آن را ندارند نيز از ژئوممبرين به عنوان لايه محافظ در برابر خروج آب استفاده مي شود و به شكل قابل توجهي از هدر رفتن آب جلوگيري مي شود.

– آب و فاضلاب: از ژئوممبران‌ها جهت ساختلاگون‌ها، کانال‌های آبرسانی، حوضچه‌ها و استخرها و دریاچه‌های مصنوعی استفادهمی‌‌شود. با توجه به اینکه ژئوممبران در تماس با خاک هستند، برحسب لزوم امکان ترکیب آنها با ژئوتکستایل و یا ژئوگریدها میسر است.

بام سبز و بام باغ (روف گاردن)

– ایزولاسیون سازه‌های زیرزمینی در برابر نفوذ آبهای سطحی و زیرزمینی: در این خصوص می‌‌توان به ایزوله دیوارهای متروهای شهری و سازه‌های هیدرولیکی و غیره اشاره نمود.

– سایت دفن زباله شهری و صنعتی و خطرناک: با استفاده از ژئوممبرانمی‌‌توان مخازن کاملاً ایزوله از محیط اطراف، جهت دفن زباله‌های شهری و صنعتی ایجادنمود. ژئوممبران‌ها دارای انواع فراوانی، به لحاظ مقاومت در برابر مواد شیمیایی ومخرب هستند.

geo2

– سد سازي و پل سازي ،ساخت سيل بند ها و جلو گيري از فرسايش

– مقاوم سازي بستر رودخانه ها و زهكشي قائم و فيلتراسيون ،اجرا شيبهاي خاكي و ديوارهاي حائل

– تصفيه خانه ها و حوضچه هاي مصنوعي ، استخر ها و سازه هاي زير زميني

– دور لوله هايي كه به دلايلي بايد درون آب باشند وصدها كاربردديگر درصنعت وكشاورزي وآبياري وغيره دارد.

همچنين ازژئوممبران براي جداكننده بين موج شكنهاي كنار درياها ازساحل آن استفاده ميشود( دربندرامام نيزبه همين دليل جلوگيري ازنفوذ آب دريا به جاده هاي كنار ساحل ازژئوممبران استفاده شده است ) زيرا ژئوممبرانها مقاومت بسيارزيادي دربرابرفشاروپارگي دارند بطوري كه ميتوان درحين اجراي ژئوممبران ، باوسايل سنگين ازجمله بولدوزر روي آن تردد نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *