قرن‌هاست که انسان از تماشای جریان و تلالوی آب به وجد می‌آیند و شگفت زده می‌شوند. این مسئله شاید به دلیل صدای تسکین دهنده جریان آب یا شکل گرفتن طرح‌هایی زیبا در اثر حرکت وارونه آن باشد. دلیل این احساس خوشایند هر چه که باشد، فرقی نمی‌کند، حقیقت این است که آبنماها، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها و آرامش محیط طی قرون متمادی ایفا کرده‌اند.

آبنما سازه‌ای است که در محیط درونی یا بیرونی ساختمان، پارک، مکان‌های تفریحی و … اجرا می‌شود و در آبنما برای آب نوعی حرکت پیش بینی می‌شود تا صدای ناشی از آب و حرکت زیبای آن حال و هوای فضا و محیط را تغییر دهد و فضایی آرام بخش و طبیعی ایجاد کند.

ظاهرا یونانیان باستان اولین استفاده کنندگان از آبنما بوده اند که بیشتر برای تامین آب آشامیدنی خود از آبنما (حوضچه )استفاده میکردند.در ایران باستان آب پیام‌آور روشنایی و پاکی به‌شمار می‌رفت و از ارزش زیادی برخوردار بود. شاید به علت اینکه ایران کشوری کم‌آب بوده، این مایع حیاتی بین ایشان قدر و منزلتی والا داشته‌است.در سده‌های گذشته ایرانیان باغ‌ها را بیشتر در زمین‌های شیب‌دار احداث می‌کردند و با ایجاد پلکان در مسیر آب، جریان ملایم آب، تند و پر سر و صدا می‌شد

abnama100

تعریف آبنما :

حوضچه‌ها یا حوض‌های کم‌عمق که اغلب در آن‌ها فواره‌های متعدد و چراغ‌های رنگین تعبیه می‌شود به آب‌نما معروف هستند. عمق آن‌ها تا ۶۰ سانتی‌متر است و برحسب شکل و فرم طراحی شده، با مصالح ساختمانی مختلف ساخته می‌شوند. گاهی در کناره آن‌ها از لکه‌های گل‌کاری یا جعبه‌های گل استفاده می‌کنند. می‌توان در داخل یا کنار آلاچیق‌ها آبنماهای کوچکی احداث کرد. از سالیان دهه بیست تا واپسین سالهای دهه پنجاه خورشیدی بسیاری از میدان‌های شهرهای بزرگ کشور دارای حوض و استخر مدور همراه با فواره‌های فراوان و آبنماهای طراوت افکن شدند، در بستر میدان‌های اصلی پایتخت (تهران) از دیرباز آبنماهای دل‌انگیزی ساخته شده بود از جمله زیباترین آبنماهای طراحی شده مربوط به میدان ولیعصر تهران بود با فواره‌های بسیار بلندی که از صدها متر آن سو تر نمایان بود یا آبنماهای زیبای واقع در میدان ونک، فلکه صادقیه، میدان آزادی، تجریش، هفت حوض، فلکه بازار دوم نازی‌آباد و….

بشر با پیشرفت تکنولوژی و ساخت پمپ های قدرتمند، خالق فواره هایی با ارتفاع گاهاً 30 الی 40 متر شد. بعد از آن با استفاده از موسیقی تصمیم به ساخت آبنماهای موزیکال گرفته و با همراهی آب و فواره های قدرتمند و موسیقی ، به این مهم دست پیدا کرده است . از این دست می توان به آبنماهای میدانی و آبنماهای فواره ای، تصویری و نوشته اشاره کرد که حتی برای زیباسازی اماکن کوچک هم قابل استفاده هستند.

امروزه مدل های زیادی از آبنما در مراکز تفریحی، هتل ها، بیمارستان ها و حتی اماکن خصوصی مانند ویلاها و خانه های مجلل آنها نیز مشاهده می شود که همگی حاصل پیشرفت انسان در خلق آبنماهای مختلف است.آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند. زمانی که صحبت از آبنما می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند فواره ها هستند چون قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند.

روش های آبیاری یونجه

abnama09

آبنما کلاسیک :

آبنما کلاسیک به آبنما هایی گفته می شود که در آن فواره ها به صورت ثابت اقدام به پرتاب آب می کنند و تغییر ارتفاع در آن اتفاق نمی افتد.این نوع از آبنما یا در اصطلاح عام فواره ،اکـثرا در دهه های قبل و پیش از ظهور انواع آبنماهای موزیکال و آبنما هارمونیک که عموما همراه با نورپردازی های حرفه ای و زیبا ساخته می شود، استفاده می شده است که عمدتا جذابیت خاصی ایجاد نمی کرده وایجاد تغییر در آن همیشه مورد نظر طراحان بوده است. لازم به ذکر است که این نوع آبنما ها یا فواره ها هنوز هم زیبایی های خاص خود را دارد و می توان با بروزرسانی و همگام سازی آنها با تکنولوژی روز آبنما ، زیبایی و جذابیت آنها را چند برابر نمود. آبنماهای کلاسیک در شب با نورپردازی جلوه زیباتری به خود می گیرند و از مزایای آن نسبت به آبنماهای هارمونیک صدای یکنواخت و دلنشین آب می باشد و که با افزایش یا کاهش ارتفاع آب می توان آن را کنترل و کم یا زیاد کرد. از این نوع آبنما یا در اصطلاح عام،فواره، می توان در مکان های مختلفی از جمله میادین شهری،پارک ها،لچکی های چهاراه ها،هتل ها،رستوران ها،استخرها و حتی منازل استفاده نمود. معمولا این آبنما کلاسیکرا می توان در اغلب مکان ها استفاده کرد وویژگی اصلی آن علاوه بر زیبایی،قیمت ساخت مناسب آن است که به کارفرما این امکان را می دهد که با صرف هزینه ای مقرون به صرفه تر فضای خود را با کمک فواره ها و آبنماهای کلاسیک زیبا و دلنشین تر کند.

آبیاری بام سبز

آبنما مدرن :

آبنمای مدرن به چند دسته آبنمای موزیکال، آبنمای پرده آب، آبنمای نوشتاری و آب نمای شیشه ای تقیسیم می شود.در طراحی این قبیل آبنماها هیچگونه آبریزش به بیرون مخزن را مشاهده نخواهید کرد.

آبنمای موزیکال :

a100

آبنماهای موزیکال می توانند از مجموع بی نظیری از افکت ها و اشکال زیبا و خلاقانه و همچنین نورپردازی های کاملا حرفه ای نسبت به محیط اطراف تشکیل شوند.

در نظر کلی می توان به ده ها افکت اصلی و صدها افکت فرعی در یک آبنمای موزیکال کاملا حرفه ای اشاره کرد که تمامی این افکت ها توسط یک نرم افزار قدرتمند و تخصصی و انحصاری این شرکت قابل کنترل بوده به نحوی که تمامی ریزافکت ها و تجهیزات و قطعات الکترونیکی و مکانیکی تشکیل دهنده آنها را در خود به صورت کاملا مهندسی، حساب شده و کارآمد جای داده و این قابلیت را در اختیار اپراتور خواهد گذاشت تا بتواند پس از آموزش های لازم و با انتخاب بیت های ریز موسیقی مورد نظر و به کار بردن ثانیه به ثانیه آنها افکت های مورد نظر را به صورت اصلی و فرعی در جای خود قرار داده و در نهایت یک ویرایش تماما حرفه ای، زیبا و با تلفیقی از نور، آب و صدا خلق کند.

 

 

آبنمای پرده آب (نازل آبشار) :

ab107

 

نوع دیگر آب نما آبشار و جوی بار می باشد، این نوع آبنما جذابیت خاصی برای مردم دارد زیرا برای آنها طبیعت را تداعی می کند. نوع دیگر آبنماهای مدرن هستند که آب را به صورت دیواره ای از بالا به پایین روانه می کنند که امروزه این نوع آب نما ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبنما نوشتاری :

این نوع آبنماها به صورت کاملا حرفه ای طراحی و ساخته می شود. در این نوع آبنماها از تکنولوژی سلونوئید ولوهایی استفاده می شود که گاها بنا به سفارش، طراحی و رزولوشن آبنما تعداد 40 سری از آنها به همراه نازل های مخصوص در یک متر طول تعبیه و جانمائی می شوند در این نوع از آبنماها می توان توسط نرم افزار قدرتمند و انحصاری این شرکت تمامی valve ها وچراغ های سیستم نورپردازی را به صورت تک به تک کنترل و نسبت به حروف، متن و یا اشکال هندسی که در آن به صورت پیش فرض تهیه و طراحی شده است با موزیک ویا بدون موزیک ویرایش و در نهایت اشکال و متن های بعضا مناسبتی مانند تبریک سال نو و … فضایی دلنشین، جذاب، خیره کننده و سرگرم کننده ای را فراهم کرد.

آبیاری درختان و بوته های تازه کاشته شده

آبنما باغی و خانگی (سنتی) :

ایرانیان باستان در قرون وسطی سیستم توضیع آب داشتند که سبب می شد در کاخ ها و باغ های خود آبنما های بسیار زیاد و زیبایی را تعبیه کنند آب توسط لوله به منابعی که بالاتر از آبنما ی مورد نظر قرار میگرفت و باعث میشد که آب با سرعت بیشتری به سمت آبنما وارد شود. یکی از آبنماهای زیبای ایرانی را میتوان آبنما ی باغ فین نام برد که قدمت بالایی دارد.

اصولاً بهترین جا جهت قرار دادن آبنمای خانگی در ضلع شرقی، جنوب شرقی، و شمال خانه است. سعی کنید از قرار دادن آبنما در مناطقی نزدیک به شومینه که محل تسلط آتش بر محیط است جدا خودداری نمائید. همچنین اتاق خواب هم به هیچ عنوان مکان مناسبی برای قرار دادن آبنما نخواهد بود. حتی اگر اتاق خوابتان در بخش های شرق، جنوب شرقی و شمال خانه است از قرار دادن آبنما در اتاق خواب خودداری نمائید.

a201

a200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبنما صخره ای :

انواع آبنمای صخره ای و سنگی (سنگ های لاشه ای-ورقه ای-پوکه معدنی) جهت استفاده در سفره خانه ها ، مراکز تفریحی ، آب نما منازل مسکونی ، آب نمای باغ ها که متوان از آب نما به صورت سنگ های طبیعی و یا آبنمایی با صخره سازی مصنوعی و به صورت سیمانی استفاده نمود.

سنگ و صخره و کوه یکی از جذابترین عناصر طبیعت هستند که توانسته اند در دکوراسیونها راه پیدا کنند . شما می توانید بصورت مصنوعی هرگونه سنگ را درحد طبیعی آن بسازید و از تماشای آن لذت ببرید .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *