سلامت خاک مهمترین عامل در داشتن محصولات و باغی شکوفا می باشد. آبیاری کاربردی از دیگر عوامل مهمی است که با توجه به نوع خاک و آب و هوا منطقه ای در تعداد دفعات و فواصل مناسب صورت می گیرد.

در بسیاری از باغ ها و باغچه ها در کنار درختان و محصولات زراعی پرندگانی همچون مرغ و خروس نگه داری می شوند که در ابتدا ممکن است بی اهمیت به نظر برسد. اما چرخش آزادانه آن ها در داخل باغ در نوع آبیاری و تغییر بافت خاک تغییر ایجاد می کند.

در این مقاله ضمن بررسی نکات مهم در آبیاری، موارد کاربردی که برای آبرسانی باغ با جوجه های آزاد اهمیت دارند را بیان می کنیم.

ابیاری باغ های دارای پرندگان آزاد

عوامل تعیین کننده تعداد دفعات و فواصل آبیاری باغ

  • آب و هوا: میزان آبیاری در مناطق خشک بیشتر از مناطق مرطوب و سردسیر است.
  • ساختار خاک: فضای بین ذرات خاک و میزان برون رفت آب
  • مواد آلی: مواد آلی به حفظ رطوبت خاک کمک می کنند.
  • مقدار مالچ در اطراف گیاهان: مالچ باعث کند شدن تبخیر در اطراف گیاهان می شود.
  • نوع گیاهان: گیاهان مقاوم به خشکی به آب کمتری نیاز خواهند داشت.
  • سن و اندازه گیاهان: گیاهان جوان برای ایجاد ریشه قوی به آبیاری کم و مداوم نیاز دارند.
  • میزان رشد گیاهان: گیاهان می توانند در فصول مختلف رشد بیشتری داشته باشند و رشد بسیاری از گیاهان (نه همه)، در فصول پاییز و زمستان کاهش می یابد.
  • میزان نور: گیاهی که در سایه و نقطه باد خیز قرار دارد به آب کمتری برای رشد نیاز دارد و برعکس گیاهان در معرض تابش مستقیم نور به آبیاری بیشتری نیاز خواهند داشت.
روش های اندازه گیری جریان (دبی) در سیستم آبیاری | فلومتر

نکات کاربردی آبیاری

  1. گیاهانی که نیاز آبی یکسانی دارند را در کنار هم قرار دهید و توجه کنید گیاهان با ریشه بلند به آبیاری عمیق نیاز دارند. ( آبیاری عمیق به معنای رسیدن آب به ریشه گیاه است)
  2. قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید خاک شما کاملا خشک شود تا از پوسیدگی ریشه گیاه جلوگیری کنید. قبل بارش باران سیستم های آبیاری خودکار را خاموش نمایید.
  3. سیستم آبیاری مناسب گیاه خود را شناسایی کنید؛ به عنوان مثال برای چمن ها می توانید از آبیاری بارانی استفاده کنید.
  4. در ساعات اولیه صبح منظره خود را آبیاری کنید چون میزان تبخیر آب کمتر است.

ابیاری باغ های دارای پرندگان آزاد

انواع سیستم آبیاری مناسب باغ با جوجه های آزاد

به طور کلی مرغداری و جوجه های دور از دسترس با سیستم آبیاری شما تداخلی نخواهند داشت. در غیر اینصورت بهتر است آبیاری منظره خود را در صبح زود انجام دهید، که پرندگان شما خواب هستند.

از نشتی آب و آبیاری زیاد خودداری کنید چراکه پرندگان شما در صورت وجود رطوبت زیاد ممکن است بیمار شوند.

انواع مختلفی از سیستم های آبیاری از ساده تا پیشرفته برای هر بودجه ای در دسترس است. انتخاب سیستم ایده آل به نوع منظره، اندازه ملک، بودجه، سبک زندگی و…بستگی دارد. در ادامه انواع کلی سیستم های آبیاری را معرفی می کنیم تا با توجه به وضعیت پرندگان و باغ خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

سیستم های آبیاری اتوماتیک یا خودکار

سیستم های آبیاری اتوماتیک، گرانترین نوع سیستم آبیاری است که برای اجرا آن نیاز به طراحی مناسب است.

سیستم های آبیاری خودکار انواع مختلفی دارند. تایمر آبیاری در این نوع از سیستم ها با توجه به برنامه ریزی خود، به صورت خودکار سیستم آبیاری را خاموش و روشن می کند. آن ها می توانند برای مناطق مختلف محوطه شما و روز های مختلف برنامه ریزی شده و حسگر رطوبت داشته باشند.

روش های آبیاری گندم

سیستم آبیاری اتوماتیک در آبیاری بارانی، آبیاری قطره ای و حتی آبیاری با لوله تراوا نیز به کار می رود.

نکته: اگرچه این سیستم ها خودکار هستند اما آن ها را ماهیانه چک کنید و در فصول مختلف تنظیمات را تغییر دهید.

سیستم آبیاری اتوماتیک برای افرادی که زندگی های پر مشغله و باغ های بزرگی دارند مناسب است. این سیستم ها را می توان طوری برنامه ریزی کرد که در ساعات اولیه روز روشن شوند و به پرندگان شما آسیبی وارد نشود.

ابیاری باغ های دارای پرندگان آزاد

سیستم آبیاری دستی

گاهی اوقات آبیاری دستی با توجه به محل سکونت و اندازه باغ بهترین گزینه خواهد بود. اگر باغچه کوچکی دارید این روش مناسب شما است.

برای آبرسانی به این شیوه می توان از یک شلنگ دستی متصل به منبع آب که قابلیت انتقال به نقاط مختلف باغ را دارد، استفاده کرد.

سیستم آبیاری دستی برای مناطقی که قرار دادن سیستم آبیاری خودکار دشوار است، مناسب خواهد بود. این شیوه آبیاری بیشتر برای گیاهانی که به آب زیادی احتیاج ندارند، به کار می رود.  اما فراموش کردن زمان آبیاری گیاهان، آبرسانی با میزان نا مناسب، زمان بر بودن و مصرف زیاد آب مواردی است که این نوع آبیاری را نا کارآمد می کند.

بنابراین اگر آبیاری دستی انتخاب شماست به زمان مناسب توجه داشته باشید تا هم تبخیر را کاهش دهید و هم به پرندگانتان آسیب وارد نشود.

ابیاری باغ های دارای پرندگان آزاد

در متن بالا نکات مهم در آبیاری باغ و انتخاب سیستم های آبیاری مناسب مراتعی که جوجه های آزاد دارند را بررسی کردیم.

میراب سازه آسیا همواره خدمت رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرا انوع سیستم آبیاری خواهد بود.

نحوه تنظیم تایمر آبیاری آگرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *