گیاهان برای رشد و زنده ماندن نیاز به آبیاری اصولی دارند. ممکن است دوست داشته باشید روز های متوالی را در تعطیلات سپری کنید اما بدانید عدم آبیاری گیاهان در این زمان، باعث از بین رفتن آن ها می شود. اگر گیاهان  شما مقاوم به خشکی هستند و همچنین فضای سبز خود را مالچ سازی کرده باشید، ممکن است هفته ای یکبار آبیاری کافی باشد . اما در صورت بالا رفتن دمای هوا، بارش باران متوالی و سایر مشکلات پیش بینی نشده به گیاهان باغ شما آسیب وارد می شود.

در این مقاله قصد داریم چند ایده عملی و کاربردی برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت را، بررسی کنیم.

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

ایده های کاربردی برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت

مالچ سازی خاک

اگر قرار است به مدت زمان یک هفته یا کمتر به تعطیلات بروید؛ مالچ کردن خاک و سپس آبیاری کافی گیاهان، کافی خواهد بود. گیاهانی که خاک آنها دارای مالچ است 25 درصد آب کمتری نسبت به گیاهان بدون مالچ از دست می دهند. البته همه چیز به آب و هوا بستگی دارد. برخی از گیاهان ممکن است پژمرده شوند اما مسلما از بین نخواهند رفت.

قبل از رفتن به سفر مطمئن شوید خاک زیر مالچ حدود 3 سانتی متر مرطوب است برای اینکار کافی است انگشت خود را به اندازه مورد نظر در خاک فرو کنید و اگر رطوبت را حس نکردید، گیاه خود را آبیاری کنید.

نصب سیستم آبیاری قطره ای

داشتن سیستم آبیاری قطره ای روشی کاربردی برای حفظ گیاهان باغ شما خواهد بود. اجرای این سیستم بهتر است در آغاز فصل رشد انجام شود چراکه نصب شلنگ ها و لوله های آبیاری قطره ای وقتی گیاهان رشد کرده باشند، دشوار تر است.

در آبیاری قطره ای آب مستقیما به ریشه گیاه رسیده و به حفظ آب کمک می کند. نصب یک تایمر آبیاری اتوماتیک  با قابلیت سنسور باران کار شما را بسیار راحت کرده و گیاهان باغ یا فضای سبز شما را از هر گونه آسیب حفظ می کند.

آبنما (fountain)

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

نصب تایمر برای سیستم آبیاری آبپاش

برای نصب تایمر آبیاری افزون بر سیستم آبیاری قطره ای، سیستم آبیاری بارانی نیز کاربردی خواهد بود. تایمر های آبیاری در اتوماتیک ساختن آبپاش های معمولی نیز به راحتی مورد استفاده قرار میگیرند. اگر باغ شما گسترده باشد ممکن است چند آبپاش و شلنگ اتصال دهنده نیاز داشته باشید.

اگر تمایل دارید نحوه کاشت و چیدمان گیاهان خود را سال به سال تغییر دهید، آبپاش ها نسبت به سیستم قطره ای گزینه مناسب تری هستند. چراکه جا به جایی آن ها راحت تر خواهد بود. آبیاری قطره ای برای هدف قرار دادن ریشه هر گیاه منفرد طراحی شده است؛ اما آبپاش ها مناطق وسیعی را آبیاری می کنند.

با این حال آبپاش ها آب بیشتری را هدر داده و به دلیل پاشیدن آب روی برگ گیاهان، احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش می یابد.

انواع تایمر ها وکنترلر های مورد استفاده در فضای سبز

تایمر ها:

1- تایمر آبیاری بلوتوثی دو خروجی هانتر BTT2

2- تایمر آبیاری آمیکو AMICO R2

3- تایمر آبیاری آمیکو دو خروجی

4- تایمر آبیاری اوربیت دو خروجی Orbit

5- شیربرقی تایمردار Amico+ (تایمر آبیاری Amico+)

6- تايمر آبياری تک خروجی بلوتوثی هانتر مدل 101 BTT

7- تایمر آبیاری اوربیت تک خروجی ORBIT

8- تایمر آبیاری دو خروجی hct 326

9- تایمر آبیاری رین پوینت دو خروجی

10- تایمر آبیاری ورسک تک خروجی

11- تایمر آبیاری 355 HCT

12- تایمر آبیاری آگرو مدل مینی دو خروجی

13- تایمر آبیاری رین پوینت

14- تایمر آبیاری قطره ای مدل DIS (HCT311)

نکات پایه و اولیه که هر کشاورز باید بداند

15- تایمر آبیاری HCT-322

16- تایمر آبیاری آگرو مینی (AGRO Mini)

17- تایمر آبیاری آمیکو AMICO R1

18- تایمر آبیاری Amico Pro

تایمر آبیاری hct 311

کنترلر ها:

1- کنترلر Node-BT-400 هانتر

2- کنترلر آبیاری هانتر NODE 200

3- کنترلر هانتر ACC 2

4- کنترلر Pro-C هانتر

5- کنترلر باطری خور B-RAIN

6- کنترلر هانتر X2

7- کنترلر آبیاری هانتر مدل I-CORE

8- کنترلر رین مدل I-DIAL

9- کنترلر آبیاری Pro-C هانتر

10- کنترلر آبیاری مدل x-core هانتر 8 ایستگاه

11- کنترلر X-core درب دار 4 ایستگاهه

12- کنترلر آبیاری مدل x-core هانتر 6 ایستگاه – بدون درب

13- کنترلر آبیاری C-DIAL مدل 4 و 6 ایستگاه

14- کنترلر آبیاری مدل x-core هانتر 4 ایستگاه – بدون درب

15- کنترلر آبیاری هانتر ECO LOGIC

انتخاب نوع و تعداد خروجی های تایمر ها و کنترلر های آبیاری با توجه به نوع فضا، مساحت فضا، نوع پوشش گیاهی، نوع منبع تامین آب، منبع انرژی در دسترس (برق) و … تعیین می گردد.

برای انتخاب بهترین نوع و مدل تایمر و کنترلر آبیاری متناسب با فضای خود می توانید با کارشناسان فنی شرکت میراب سازه آسیا در ارتبط باشید.

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

مخازن  ذخیره آب باران

مخزن های ذخیره باران روشی عالی برای استفاده از آب رایگان خواهند بود. اگر شما یک مخزن ذخیره آب باران دارید، یک لوله آبیاری مثل لوله تراوا به آن وصل کرده و سپس آن را از میان گیاهان باغ عبور دهید. اینکار باعث می شود سطح خاک گیاهان در زمان مسافرت به آرامی مرطوب شوند.

اگر مخزن باران شما مدت زمان زیادی دارای آب ساکن بوده، مطمئن شوید که لجن و یا پشه نزده باشد.

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

استفاده از بطری پلاستیکی برای آبرسانی به گیاهان باغ

شما می توانید با استفاده از بطری های نوشیدنی قدیمی و سپس ایجاد سوراخ های ریز در زیر آن ها، وسیله ای برای آبرسانی به گیاهان خود ایجاد کنید.

تایمر مه پاش و مزایای آن

توجه کنید که بطری پلاستیکی را چند سانتی متر زیر سطح خاک در کنار گیاه قرار دهید. سپس قبل از رفتن به مسافرت باغ را به خوبی آبیاری کرده و سپس بطری ها را پر کنید.

بدیهی است که شما برای آبیاری یک باغ کامل به بطری های زیادی نیاز دارید؛ اما می توانید یک بطری را بین چهار گیاه قرار داده و روی گیاهانی که به رطوبت بیشتری نیاز دارند تمرکز کنید. برای انجام اینکار علاوه بر بطری های پلاستیکی از ظروف سفالی و … نیز می توانید استفاده کنید.

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

جا به جایی گیاهان داخل گلدان

در بسیاری از مناطق چندین گلدان وجود دارد که در حیاط پراکنده هستند. بسیاری از گیاهان این گلدان ها به آب زیادی نیاز دارند. برای اطمینان از اینکه این گیاهان مقدار کافی آب دریافت می کنند، گلدان ها را در نزدیک آب پاش های آبیاری قرار دهید.

برای کاهش میزان آب مورد نیاز، گلدان ها را به یک منطقه سایه دار منتقل کرده و آن ها بهم بچسبانید. با انجام اینکار رطوبت کمتری در اثر تبخیر از دست می دهند و قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر باعث می شود رطوبت ایجاد کنند و به جلوگیری از پژمردگی آن ها کمک زیادی می کند.

آبیاری گیاهان باغ و فضای سبز در زمان مسافرت

در متن بالا ایده های متنوع و کاربردی در خصوص آبیاری گیاهان باغ در زمان مسافرت، بیان کردیم که با بهره گیری از آن ها می توانید باغی همیشه شاداب داشته باشید.

شرکت میراب سازه آسیا همواره خدمت رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *