امروزه با توجه به اهمیت حفظ و ذخیره آب در سیستم های آبیاری تحت فشار و فراگیر شدن روش های نوین آبیاری، یکی از اجزای مهم برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار داشتن استخر ذخیره آب است. استخرهای آبیاری در زمان هایی که فصل آبیاری نیست، به ذخیره آب باران و برف، آب چاه، قنات، چشمه، رودخانه و… می پردازند. آب ذخیره شده در استخر در ماه های بعد جهت آبیاری گیاهان در سیستم های تحت فشار و دیگر روش ها، به کار می روند. استخرهای آبیاری می توانند برای دو منظور ذخیره آب یا پرورش ماهی مورد استفاده قرار گیرند.

استخر آبیاری

روش های تامین آب از استخر آبیاری

استفاده از سیستم پمپاژآب

استخرهای ذخیره آب به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم آبیاری مطرح هستند و به دو روش مرسوم زیر حجم مورد نیاز آب را به سطح زیر کشت و مزارع می رسانند

طراحی استخر در ارتفاع بالا

در این سیستم آب مورد نیاز از طریق کف کش ها و موتور های پمپاژ جریان از استخر وارد سیستم لوله گذاری و…می شود.

استخر آبیاری

انواع استخرهای آبیاری با توجه به عملیات خاکبرداری

استخرهای ذخیره آب در انواع مختلفی طراحی و پیاده سازی می شوند که با توجه به محل احداث پروژه (شیب زمین)، شرایط اقلیمی آن (بارندگی، یخ زدگی، نوع خاک) و شرایط منطقه ای (وجود قنات یا کانال آب در اطراف آن) توسط متخصصان طراحی می شوند.

روش های عملیات خاکبرداری استخرهای ذخیره آب

مدفون

در مناطق بادخیز، خاک برداری با توجه به حجم مورد نیاز آب در استخر انجام می شود. در این روش لبه های استخر کمی بالا تر ار سطح قرار می گیرد و خروج آب بوسیله سیستم های پمپاژ و کف کش ها انجام می شود.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در فصل تابستان

نیمه مدفون

در مناطقی که لایه های سطحی خاک نرم است و لایه های زیرین آن سنگی می باشد، از این روش استفاده می شود. در این روش خاکبرداری تا عمق معینی انجام می شود و با خاک برداشته شده لبه های استخر را خاکریزی می کنند و خروج آب نیز بوسیله پمپاژ و کف کش ها انجام می شود.

روش سطحی

در مناطقی که محدودیت وجود ندارد و فضا کافی است، استخر آبیاری می تواند به راحتی بر روی سطح زمین احداث شود. در این روش خاکبرداری بر روی سطح انجام می شود و مناسب عمق های بالا نیست. همچنین عملیات عملیات آبرسانی بوسیله سیستم های پمپاژ نبوده و آب به کمک نیرو جاذبه جا به جا می شود.

استخر آبیاری

انواع استخر آبیاری با توجه به مصالح مورد استفاده

با توجه به مصالح مورد استفاده در ساخت استخر می توان دسته بندی زیر را انجام داد:

  1. استخر خاکی با عایق ژئوممبران
  2. استخر های آجری با روکش سیمان
  3. استخر های بتنی مسلح و غیر مسلح
  4. استخر های سنگ و سیمان با لایه ی ایزوگام

در موارد ذکر شده لایه های ژئوممبران و استخرهای بتنی مرسوم ترین روش ها هستند که در سال های اخیر استخر با عایق ژئوممبران به دلیل کاربرد های فراوان جایگزین موارد فوق شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

استخر آبیاری

احداث استخر با عایق ژئوممبران

امروزه استخر های بتنی و عایق با ورق های ژئو ممبران بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته شده است. استخر های ژئو ممبران با توجه به سرعت نصب خوب، هزینه کم و ماندگاری طولانی، از استقبال خوبی برخوردار است. یکی از ویژگی های اصلی این نوع از استخر ها، عدم محدودیت در شکل و اندازه آن ها برای احداث در زمین کشاورزی، ویلا و…می باشد. این به این معناست که استخر با هر ابعاد و طرحی می تواند توسط ورق های ژئو ممبران عایق بندی شود. همچنین برای احداث آن نیازی به زیر سازی نیست و خاک نرم کفایت می کند. بستر سازی ورق ژئوممبران به طور معمول با خاک نرم انجام می گیرد و در مکان های خاص می توان از بستر دیگری از جنس سیمان، گل، کاه یا ورق ژئوتکستایل استفاده نمود که در استخر های عمیق ژئوتکستایل توصیه می شود.

نحوه تنظیم تایمر آبیاری آگرو

استخر آبیاری

در این مقاله به تعریف استخرهای آبیاری و انواع آن پرداختیم. با توجه به نیاز فراوان به کاهش مصرف آب و کاهش هزینه های آبیاری، احداث استخر های ذخیره آب بسیار حیاتی است. شرکت میراب سازه آسیا، آماده خدمت رسانی در زمینه طراحی و اجرای انواع استخر های آبیاری به صورت کاملا تخصصی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *