ما با دانستن میزان آبی که برای آبیاری استفاده می شود و مقایسه آن با مقدار مصرف محصول میتوانیم منابع آبی خود را مدیریت نماییم.  این مورد می تواند به شناسایی تلفات آب و بهبود کارایی برنامه آبیاری  کمک کرده و همچنین هزینه های پمپاژ و آب را کاهش دهد و همچتین در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی موثر باشد.

در این مقاله روش های اندازه گیری جریان (دبی) در سیستم آبیاری را مطالعه خواهیم کرد.

اندازه گیری جریان - فلومتر

مزایای اندازه گیری جریان در سیستم آبیاری

  • بررسی برای راندمان و  بازده بیشتر سیستم  آبیاری
  • تعیین بهره وری سیستم پمپاژ
  • تشخیص و رفع مشکلات

روش های اندازه گیری میزان آب مورد نیاز آبیاری

روش های اندازه گیری جریان آب آبیاری را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

جریان مستقیم، روش مساحت سرعت و جریان منقبض شده.

 روشهای اندازه گیری مستقیم

برای اندازه گیری دبی های کم مانند لوله های سیفونی جداگانه، قطره چکان ها و بابلر ها،  نازل های آب پاش یا خروجی های جداگانه در لوله های درزدار، از ساعت یا دستگاه کرنومتر استفاده کنید تا ببینید چه مدت طول می کشد تا ظرفی با حجم مشخص پر شود.  به طور معمول ظروف یک گالنی (هر گالن 3.78لیتر) یا پنج گالنی کافی خواهد بود.  توصیه می شود اندازه گیری سه یا ترجیحاً پنج بار تکرار شود تا میزان جریان قابل اطمینان در واحد زمان تعیین شود.  به عنوان مثال، اگر در طی 30 ثانیه پنج گالن آب از یک لوله سیفون جمع کنید، سرعت جریان 10 گالن در دقیقه خواهد بود.

آبیاری سطحی – پوششی و تاثیر آن بر علفهای هرز

 روش مساحت سرعت

جریان سنج های تجاری، حجم کل آب عبوری از یک لوله را اندازه گیری می کنند و در صورت نصب و نگهداری صحیح بسیار دقیق هستند اکثر فلومترها شامل شاخصی است که سرعت جریان آنی را تخمین می زند. در این اندازه گیری میانگین دبی(میزان جریان)  فراهم می شود.

 نصب دستگاه های اندازه گیری جریان یا فلومتر

نصب مناسب دستگاه های اندازه گیری جریان برای بدست آوردن قرائت دقیق مهم است.  جریان مارپیچ و متلاطم ناشی از سوپاپ ها، پمپ ها، گیرنده ها، افزایش دهنده ها، سه راهی و زانویی، دقت قرائت را کاهش می دهد.

بازرسی و نگهداری دوره ای کنتور یا فلومتر برای سرویس قابل اعتماد و قرائت دقیق ضروری است.  حداقل هر سه سال باید بازرسی شود.  ابتدا فلومتر را از لوله خارج کرده و سطح پروانه را از نظر وجود ترک، آسیب حیوانات جونده  یا سایش بیش از حد بررسی کنید.  در صورت نیاز پروانه را تعویض کرده و مجدداً درجه بندی کنید.  پروانه را از نظر لرزش بیش از حد که نشان دهنده یاتاقانهای فرسوده است، بررسی کنید.  در صورت نیاز بلبرینگ ها را تعویض کنید.  یاتقان های پروانه را با روغنی که توسط سازنده توصیه شده چرب کنید.

اندازه گیری جریان - فلومتر

 جریان سنج های التراسونیک

دستگاه های اندازه گیری جریان التراسونیک به راحتی نصب می شوند، بدون نفوذ هستند و به طور فزاینده ای در صنعت آبیاری محبوبند.  در صورت نصب صحیح ، کاملاً دقیق هستند.  جریان سنج اولتراسونیک به طور معمول به عنوان یک میزان سنج استفاده می شود اما در صورت تمایل می تواند حجم راکم کند.  برخلاف فلومتر اولتراسونیک، اکثر جریان سنج های معمولی نیاز به نصب در لوله دارند که برای نصب آن نیاز به خاموش شدن خط است.   جریان سنج التراسونیک دارای چندین مزیت نسبت به فلومتر خطی معمولی است.  اول نصب  خارج از لوله است. دوم از فلومتر التراسونیک می توان در چندین مکان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

سوپرجاذب پلیمری

به دلیل هزینه نسبتاً زیاد ، جریان سنج های التراسونیک معمولاً برای اندازه گیری جریان دائمی در آبیاری استفاده نمی شوند.

اندازه گیری جریان - فلومتر

 روشهای جریان منقبض شونده

روش های استفاده از انقباض ( تنگ شدگی ) در ابعاد از پیش تعیین شده اغلب برای اندازه گیری جریان در کانال های آبیاری و گودال استفاده می شود.

در روشهای جریان منقبض شونده جریانی ایجاد می شود که آب روی یک “V” یا یک شکاف ذوزنقه ای شکل و ابعاد از پیش تعیین شده که به آنها فلوم گفته میشود حرکت می کند.  این روش در صورت ساخت، نصب و نگهداری کاملاً دقیق است اما محدودیت هایی دارد.  اولاً، آنها به افت قابل توجهی (اختلاف ارتفاع) بین سطح آب بالادست و پایین دست نیاز دارند که اغلب یا در گودال های مسطح در دسترس نیست یا نامطلوب است.  دوم ، اغلب لازم است که یک استخر یا محل ساکن بالای جریان آب ساخته شود تا سرعت آن کاهش یابد.  تا زمانی که آب عملاً ساکن به نظر نرسد، قرائت میزان جریان نادرست خواهد بود.

در این شیوه فلومتر با محدود کردن جریان از طریق یک کانال با ابعاد از پیش تعیین شده، جریان را اندازه گیری می کند.

دستگاه های اندازه گیری جریان میانگین دبی را تخمین می زنند.  برای محاسبه کل حجم پمپاژ، میزان دبی باید در مدت زمان کارکرد پمپ ضرب شود.

در متن بالا اطلاعاتی کاربردی در خصوص اندازه گیری جریان و دبی عبوری  مورد نیاز در آبیاری را مطالعه کردید. میراب سازه آسیا همواره یاری رسان شما عزیزان در طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری خواهد بود.

مزایا استفاده از نرم افزار مدیریت مزرعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *