روش های توزیع آب در فضای سبز به روش هایی گفته می شود که آب را در سطح فضای سبز به گیاه می رساند. دو روش آبیاری و توزیع آب عبارتند از: آبیاری سطحی و آبیاری تحت فشار

آبیاری فضای سبز

آبیاری سطحی

به روش هایی گفته می شود که آب را تحت اثر نیروی جاذبه روی سطح زمین در فضای سبز پخش می کنند. که به آن آبیاری ثقلی هم گفته می شود.

آبیاری تحت فشار

به روش هایی گفته می شود که آب را با فشار بیشتر از یک اتمسفر، از طریق شبکه انتقال در فضای سبز توزیع می کنند.

انواع آبیاری تحت فشار

آبیاری بارانی

در این روش آب با فشار بیشتر از یک اتمسفر از طریق یک شبکه انتقال و با استفاده از آب پاش ها در اطراف گیاه پخش می شود.

یک سیستم آبیاری بارانی از سیستم پمپاژ، لوله اصلی، لوله جانبی و آبپاشها تشکیل شده است که مناسب برای آبیاری زمین هایی با ارتفاع پوشش گیاهی کوتاه و تراکم بالا می باشد. یکی از مهمترین محصولات مورد استفاده در این فضاها محصولات شرکت هانتر می باشد.

آبیاری فضای سبز

آبیاری قطره ای

روش آبیاری قطره ای (موضعی) مشابه روش آبیاری بارانی است با این تفاوت که به جای آبپاش از قطره چکان استفاده می شود. میزان آبدهی هر قطره چکان بین 2 تا 4 لیتر در ساعت است. با استفاده از تجهیزات نوین از جمله استوانه زیر سطحی و کپسول زیر سطحی می توان از هدر رفت آب در آبیاری قطره ای در اثر تابش آفتاب و همچنین از رشد علف های هرز جلوگیری کرد.

روش های آبیاری زعفران

علاوه بر روش آبیاری قطره ای در سالهای اخیر، آبیاری با نام سیستم آبیاری تراوا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش، آبیاری به صورت زیرسطحی صورت  می گیرد و آب از طریق لوله های اسفنجی به ریشه گیاه می رسد. جنس این لوله ها لاستیکی بوده (لاستیکی اسفنجی ) و قطر آنها حدود 2 سانتیمتر است.

آبیاری فضای سبز

در متنی که ارائه نمودیم به تعریف انواع روش های آبیاری فضای سبز پرداختیم. جهت مشاوره با متخصصین شرکت میراب سازه آسیا در زمینه  طراحی و ابزارهای اجرا و پیاده سازی آبیاری  تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *