سیستم مه پاش که با نام فوگر (fogger) یا میست (mist) نیز شناخته می شود؛  ابزاری است که جهت تامین رطوبت و خنک کردن فضاهای بزرگ و گسترده نظیر محیط های باز و بسته صنعتی، سوله ها، پارک ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و…به کار می رود. امروزه سیستم های مه پاش به دلیل کنترل مناسب دما و همچنین تامین رطوبت کافی در فضاهایی همچون گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ، سالن های پرورش دام و طیور به عنوان یک عنصر اصلی به کار می روند چرا که این مکان های سربسته در فصول گرم با مشکل افزایش دما و کمبود رطوبت مواجه هستند و بدین وسیله بازدهی خود را افزایش خواهند داد. در ادامه با ذکر نکات و مطالب بیشتر آگاهی شما را در خصوص انواع آن افزایش خواهیم داد.

سیستم مه پاش

انواع سیستم مه پاش

 مه پاش تجاری

این دسته از سیستم ها در فضاهایی همچون کافی شاپ ها، رستوران ها، بازارهای سرباز، غرفه ها و…برای کاهش دما و مطبوع ساختن هوای اطراف برای مشتریان و پرسنل به کار می روند. اساس کار آن و یا سایر سیستم های رطوبت ساز در فضاهای باز، با استفاده از سرمایش تبخیری می باشد که می تواند دمای محیط را 5 تا 7 درجه سانتیگراد کاهش داده و محیطی مطبوع و خنک را برای اطرافیان رقم بزند.

سیستم مه پاش در محیط های تجاری و کافی شاپ

مه پاش فضای سبز

روش کار آن که برای خنک سازی فضاهای سبز همچون باغ و باغچه به کار می روند؛ از طریق اسپری آب به فضا و استفاده از سرمایش تبخیری در کنار آن می باشد که موجب خنک تر شدن هوا خواهد شد. این امر علاوه بر مطبوع ساختن فضا برای افراد می تواند به سلامت و حفظ طراوت گیاهان و گونه های فضای سبز کمک زیادی کند و از خسارات ناشی از گرمای بیش از حد به آن ها  بکاهد.

آبپاشی مانژ سوارکاری (آبیاری مانژ سوارکاری)

سیستم مه پاش در فضای سبز

مه پاش استخر

استفاده از سیستم های مه پاش در اطراف استخرهای عمومی و خانگی در هوای گرم تابستان می تواند یک راه حل ساده و ارزان برای ایجاد فضایی خنک و مطبوع باشد.

سیستم مه پاش در استخر

مه پاش صنعتی

سیستم های  مه پاش صنعتی برای فضاهایی همچون گلخانه ها، سوله ها، مرغداری ها و…به کار می روند. این سیستم ها در محیط های صنعتی برای از بین بردن گرد و غبار، بوی نامطبوع، تنظیم رطوبت، کاهش دما و از بین بردن آلودگی ها کاربرد فراوان دارند. برای فضاهای باز گسترده سیستم های مه پاش کم فشار و فشار قوی در کنار پنکه مه پاش به کار می روند که هر چه فشار آب بیشتر باشد قطرات ریزتری از نازل ها خارج می شود.

سیستم مه پاش صنعتی

دسته بندی سیستم رطوبت ساز فضای باز بر اساس فشار

سیستم های مه پاش بر اساس فشار کاری به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. مه پاش کم فشار: این سیستم که با فشار آب شهری کار می کند دارای فشار کاری بین 1 تا 8 بار است. قطرات آبی که از این سیستم خارج می شود نسبتا بزرگ هستند و فضای کمی را خنک می کنند. این نوع از سیستمبرای مه پاش گلخانه ای و صنعتی کاربرد دارد.
  2. مه پاش فشار متوسط: فشار کاری این سیستم بین 7 تا 17 بار است و قطرات آن نسبت به مه پاش کم فشار کوچکتر است.
  3. مه پاش فشار قوی: با ایجاد بیشترین میزان سرمایش و کوچکترین قطرات بهترین نوع در این روش شناخته می شود. محدوده فشاری در این سیستم 17 بار به بالا می باشد.
راهنمای خرید نوار تیپ آبیاری

توجه شود که هر چه قطرات آب به صورت کوچکتر و اصطلاحا پودری باشد قدرت سیستم مهپاش در خنک کنندگی محیط افزایش می یابد و همچنین در اثر پاشش قطرات پودری  فضا های عمومی خیس نخواهند شد و حالت ناخوشایندی به وجود نمی آید.

اجزای اصلی سیستم مه پاش

مزایا

  1. حمل آسان سیستم
  2. کمترین میزان مصرف آب
  3. قابلیت افزایش شلنگ و نازل به سیستم
  4. قابلیت استفاده از نازل های گوناگون
  5. خنک کردن محیط و ایجاد رطوبت
  6. مناسب برای گلخانه جهت آبیاری و ایجاد رطوبت
  7. مناسب برای فضاهای تجاری، تفریحی، صنعتی و سوله ها

اجزای سیستم مه پاش

در این مقاله به معرفی سیستم های مه پاش و انواع آن پرداختیم و مزایای استفاده از آن ها را برشمردیم. از شما دعوت می شود از مه پاش 40 نازله ارائه شده توسط میراب سازه آسیا دیدن فرمایید. میراب سازه آسیا آماده همکاری در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع سیستم های مه پاش متناسب با فضای مورد نظر شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *