همه گیاهان به آب احتیاج دارند. اما از آنجا که گلهای یکساله دارای سیستم ریشه ای کم عمقی هستند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به این گیاهان اگر شوک وارد شود و یا زودتر از موعد دانه دهند، مجددا شکوفا نشده و به آرامی از بین می روند.

حتی در صورت داشتن سیستم آبیاری قطره ای، نمی توان برای گیاهان برنامه آبیاری مناسبی تعیین کرد. بهترین راه استفاده از تایمر آبیاری با سنسور باران است. یک روش ساده برای آبیاری گیاهان بررسی سطح بالای خاک است؛ درصورت مرطوب بودن نیازی به آبیاری نخواهد بود. در ادامه این متن با بررسی موارد مختلف که در آبیاری گل های یکساله موثر هستند، دید شما را گسترده تر خواهیم کرد.

میزان آب مورد نیاز گل های یکساله

موارد تاثیرگذار در آبیاری گل های یکساله

آب و هوا

اگر باران ببارد ممکن است نیازی به آبیاری نداشته باشید. توجه کنید بارش باران باید باعث شود سطح خاک به آرامی مرطوب شده و گیاه به درستی سیراب شود، یک باران ناگهانی موثر نخواهد بود. همچنین اگر سطح بالای خاک سخت و خشک باشد ممکن است آب به ریشه نفوذ پیدا نکرده باشد.

سایر عوامل آب و هوایی که باید در نظر گرفته شود، آفتاب، گرما و باد است. درصورت ابری بودن هوا خاک رطوبت کمتری از دست می دهد. اما در روز های گرم آفتابی، آب روی سطح خاک به سرعت بخار می شود. استفاده از مالچ باعث خنک شدن خاک و حفظ رطوبت بیشتر خواهد شد.

باد عنصری است که غالبا نادیده گرفته می شود. اما می تواند برگ ها و حتی خاک را خشک کند. گیاهان در مکان های بادی از جمله پشت بام و نزدیک جاده ها، به آب بیشتری نسبت به گیاهان پناه داده شده نیاز دارند.

نحوه تنظیم تایمر آبیاری آگرو

کیفیت خاک

خاک شنی به سرعت تخلیه می شود. برعکس خاک رس رطوبت را حفظ می کند و تا زمانیکه تخلیه کافی نشود، نباید دوباره آبیاری شود.

برای بهبود عملکرد خاک رسی و شنی لازم است با مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست، کود پوسیده و برگ ترکیب شوند. مواد آلی خاک رس را سبک می کنند و به شن و ماسه کمک می کنند تا رطوبت بیشتری را حفظ کنند.

مواد آلی به مرور در خاک توسط میکروارگانیسم ها تجزیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین لازم است هرساله خاک خود را با آن اصلاح کنید. بهترین زمان برای اینکار قبل از کاشت گیاهان یکساله و یا عوض کردن خاک گیاهان یکساله در بهار و تابستان است.

میزان آب مورد نیاز گل های یکساله

بستر کاشت گیاهان

گیاهان یکساله که داخل گلدان رشد می کنند به سرعت خشک شده و به دلیل داشتن ریشه های کم عمق لازم است هر روز آبیاری شوند. در گرمای شدید تابستان در بعضی مواقع لازم است دوبار در روز آبیاری شوند. (قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بررسی کنید)

گیاهان یکساله ای که در بستر کاشت باغچه کاشته می شوند به اندازه گلدان ها به آبیاری نیاز ندارند. البته این میزان به زهکشی خوب خاک و میزان رطوبتی که از گیاهان مجاور دریافت می کنند نیز بستگی دارد. گیاهان یکساله که تازه کاشته شده اند تا زمان استقرار به آب اضافی احتیاج دارند اما به محض رشد و شکوفایی ممکن است به هفته ای یک یا دوبار آبرسانی نیاز پیدا کنند.

میزان آب مورد نیاز گل های یکساله

نیازهای خاص گیاه

میزان آب مورد نیاز به نوع گیاهی که انتخاب می کنید بستگی دارد. گیاهان مقاوم به خشکی به آبیاری کمتری نیاز دارند. وقتی گیاهان یکساله به اندازه مورد نیاز خود آب دریافت نکنند کمرنگ و پژمرده بنظر می رسند. در مقابل آبرسانی بیش از حد نیز باعث پژمردگی گیاه خواهد شد و بنابراین بهترین راه بررسی رطوبت سطح خاک خواهد بود.

لوله پلی اتیلن

در متن بالا نکات مهم که نیاز است در آبیاری گیاهان یکساله در نظر گرفته شوند را مطالعه نمودید. با بهره گیری از موارد ذکر شده گیاهان شما رشد و شکوفایی خود را حفظ می کنند.

شرکت میراب سازه آسیا همواره خدمت رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *