افزایش ریزگردها در کرمان/ گرد و غبار در جازموریان موج می زند

در سیستان و بلوچستان که بستر هامون و هیرمند کانون اصلی ریزگردها هستند و امان از مردم زابل ربوده اند حالا بستر جازموریان نیز موجب تشدید ریزگردها شده و در استان کرمان نیز مردم جنوب و شرق استان کرمان با وزش هر بادی شاهد بروز گرد و غبار هستند، از سوی دیگر شهر کرمان به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی جنوب شرق نیز آسمانش مملو از ریزگردهای جازموریان شده و شهر بندرعباس به عنوان مهمترین مرکز تجاری منطقه هم زیر چتری از گرد و غبار قرار گرفته است.

مهمترین راهکاری که برای جازموریان در نظر گرفته شد پیاده کردن نسخه  احیای دریاچه ارومیه در این منطقه بود که البته هیچ گاه عملی نشد. از سوی دیگر پژوهش های استانی که برای نجات این تالاب شده است  بیشتر به یک کار نمادین و اجرای طرحی تکراری بر روی کاغذ شبیه شده که هر از چند گاهی تعدادی از کارشناسان و مسئولان را دور یک میز جمع می کند و بعد از مدتی همان حرفهای تکراری بیان می شود و این دایره  تکراری ادامه می یابد.

جزینی زاده گفت: تالاب جازموریان به یکی از بحرانهای زیست محیطی استان کرمان تبدیل شده است که باید برای برون رفت از وضعیت کنونی برنامه ریزی کنیم این تالاب با بی آبی شدید، از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش روز افزون ریزگردها مواجه شده است.

وی بیان کرد: برنامه « برنامه جامع مدیریت و احیای تالاب جازموریان» در سازمان محیط زیست در حال اجرا است اما برای رسیدن به این هدف مهم باید همه دستگاهها به صورت هماهنگ کمک کنند و باید از شعار به عمل برسیم.

اختصاص ۳۵ هزار میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در کشور

منبع: خبرگزاری مهر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *