آبیاری سبزیجات با روش های مختلف صورت می گیرد که با توجه به نوع گیاه و مساحت زمین، روش های متفاوتی دارد .

روش های اصلی آبیاری سبزیجات شامل ایجاد شیار و حوضچه های ساده است. سیستم های آبیاری از جمله استفاده از آبپاش و آبیاری دستی متداول ترین نوع آن هستند. سیستم آبیاری قطره ای مدرن ترین  روش برای آبیاری سبزیجات به حساب می آید. در این مقاله سعی ما بر این است با ارائه نکات و بررسی سیستم های آبیاری مختلف متناسب سبزیجات، آگاهی شما را در این زمینه بالا ببریم.

سیستم آبیاری سبزیجات

روش های سنتی آبیاری سبزیجات

آبیاری شیاری

شیارها در واقع جوی های آب کم عمق بین بسترهای برآمده هستند که آب را به ریشه گیاه هدایت می کنند. این روش آبیاری بر اساس یک شیوه کشاورزی قدیمی برای کاشت سبزیجات بر روی تپه ها یا مناطق برجسته و باریک با  استفاده از شیارها برای آبیاری است.

بسترهای کشت می توانند از ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر (۱ تا ۳  فوت)  از یکدیگر فاصله داشته باشند. (هرچقدر فاصله بیشتر باشد، میزان آب مصرفی بیشتر است)

توجه کنید در هنگام آبیاری، شیارها را کاملا پرآب کنید و اندکی بعد انگشت خود را فشار دهید تا مطمئن شوید آب به بستر نفوذ کرده است.

معایب آبیاری شیاری

  1. سرعت کم
  2. یکنواختی کم
  3. عملیات خاکورزی زیاد
  4. راندمان کم

حوضچه های آبیاری

حوضچه های آبیاری در اطراف گیاهان به صورت دایره ای با قطرهای مختلف حفر شده و سپس با آب پر می شوند. قطر اکثر این چاله های کوچک به میزان 60 سانتیمتر در نظر گرفته می شود که آب مورد نیاز گیاه را به ریشه می رسانند.

شلنگ مناسب برای آبیاری

آبیاری دستی با شلنگ

آبیاری دستی یک روش ایده آل برای سبزیجات به شمار نمی رود و برای آبیاری گیاهان بزرگ همچون گوجه فرنگی کاربرد دارد. این روش در کنار چاله های آبیاری آب مورد نیاز گیاه را تامین می کند.

روش های نوین آبیاری سبزیجات

آبیاری سبزیجات با استفاده از لوله بارانی

یکی از صنعتی ترین روش های آبیاری سبزیجات استفاده از لوله بارانی است این روش بسیار ارزان و بصرفه می باشد و در حال حاضر (شهریور 1402) با هزینه هر هکتار 15 میلیون تومان میتوانید سیستم آبیاری سبزیجات خود را راه اندازی کنید.

لوله بارانی

آبیاری با آبپاش

آبپاش ها برای آبیاری سبزیجات کاشته شده در خاک ماسه ای بسیار مناسب است چرا که خاک سبک و ماسه ای آب را به سرعت جذب می کنند و با استفاده از آبپاش می توانید منطقه وسیعی را آبیاری کنید.

اگر خاک شما رسی و سنگین است و یا سبزیجات در دامنه کاشته شده اند، این روش مناسب نخواهد بود.

مرطوب شدن مداوم  برگ گیاهان، موجب ایجاد آفت و بیماری های دیگر می شود. بنابراین آبیاری با آبپاش را در صبح انجام دهید تا  برگ گیاهان قبل از شب خشک شود و آب کمتری به دلیل تبخیر از دست برود.

برای انتخاب آبپاش مناسب سبزیجات به بخش آبیاری بارانی مراجعه کنید.

سیستم آبیاری سبزیجات

آبیاری با لوله تراوا

لوله تراوا یک شلنگ پلاستیکی با منافذ ریز است که آب ازین منافذ به بیرون نشت می کند و به گیاهان می رشد. این شلنگ را می توانید بین ردیف ها قرار دهید و یا آن را دور گیاهان منحنی کنید.

آبیاری زیر سطحی باغ میوه

استفاده از لوله تراوا به مراتب آسان تر از آبیاری قطره ای است زیرا تجهیزات آن کمتر و بدون نازل است در حالی که نگهداری و سرویس و همچنین هزینه های نصب این سیستم بیشتر می باشد.

سیستم آبیاری سبزیجات

سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای دارای انواع مختلف است که در تمامی آن ها آبرسانی از طریق سوراخ های ریز روی لوله های پلی اتیلن، صورت می گیرد. انشعاب ها می توانند شامل یک لوله یا خطوطی از لوله ها باشند که به منبع آب، ایستگاه پمپاژ، فیلتراسیون و اغلب به سیستم تنظیم کننده فشار متصل هستند.

لوله های آبیاری قطره ای در امتداد ردیف های سبزیجات قرار می گیرند تا آب مستقیما به ریشه گیاه برسد.

آبیاری قطره ای موثرترین و کارآمدترین روش آبیاری سبزیجات است چراکه آب دقیقا به ریشه گیاه می رسد و از هدررفت آب جلوگیری می کند.

نکته منفی آبیاری قطره ای این است که هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد. این سیستم آبیاری برای آن دسته از زارعین  که وقت کافی برای آبیاری ندارند و یا در مناطقی با منابع آبی محدود زندگی می کنند، بهترین گزینه است که می توانند با اتوماتیک کردن این سیستم ها به کارایی آن اضافه کنند.

سیستم آبیاری سبزیجات

در سیستم های آبیاری نوین فارغ از نوع سیستم، با استفاده از یک تایمر و شیر برقی می توانید سیستم آبیاری اتوماتیک را برای باغ خود راه اندازی کنید تا بدون نیاز به صرف وقت برای آبیاری از سبزیجات با طراوت استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به محصولات آبیاری اتوماتیک مراجعه کیند.

کیفیت آب آبیاری

ویدئو نحوه راه اندازی سیستم آبیاری اتوماتیک برای سبزیجات

در این مقاله انواع سیستم های آبیاری که برای باغ سبزیجات کارآمد هستند را بررسی کردیم. شما می توانید با در نظر گرفتن موارد بالا شیوه ای مناسب را برای باغ سبزیجات خود برگزینید.

شرکت میراب سازه آسیا خدمت رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری و همچنین تامین لوازم آبیاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *