دیوار سبز (Green Wall) نوعی پوشش گیاهی است که به صورت مستقل و عمودی بر روی یک دیوار شکل می گیرد. از جمله مزایای دیوار سبز می توان به ایجاد فضای سبز طبیعی منحصر به فرد بدون اشغال فضای اضافی و ایجاد زیبایی بصری و پاکسازی هوا از آلودگی اشاره کرد . امروزه دیوارهای سبز، در طراحی داخلی مناطق مختلف، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این دیوارها تصویری سرشار از سرزندگی را ایجاد می کنند.

آبیاری دیوار سبز
یکی از مهمترین چالش ها در حفظ و نگهداری یک دیوار سبز مسئله آبیاری گیاهان می باشد چرا که داشتن ظاهری همیشه سرسبز و با نشاط، به عواملی بستگی دارد که آبیاری از مهم ترین آن ها می باشد.

سیستم آبیاری کارآمد یکی از ضروریات برای دیوارهای سبز می باشد. زیرا با توجه به قرارگرفتن گیاهان در ارتفاع و تعداد زیاد گلدان ها، آبیاری دستی عملا امکان پذیر نمی باشد. موضوع دیگر این که سیستم های آبیاری دیوارهای سبز به گونه ای طراحی می شوند که آب را به طور موثر توزیع کنند و حتی از آب بازیافت شده نیز استفاده کنند.

برای آبیاری دیوار سبز به طور کلی از سیستم های هیدروپونیک یا آبیاری قطره ای استفاده می کنند تا مانع هدر رفت آب شوند. در سال های اخیر آبیاری قطره ای به ابزاری موثر برای کشاورزی مدرن و محوطه سازی، تبدیل شده است. سازندگان دیوارهای سبز، فناوری آبیاری قطره ای را با بهره گیری از تجهیزات آبیاری اتوماتیک و آبیاری هوشمند بهینه تر می کنند. در نتیجه یک سیستم آبیاری قطره ای اتوماتیک پیشنهاد ما برای رفع نیاز آبی دیوار سبز می باشد.

در این مطلب سعی داریم که نکات مهم در طراحی و نصب و اجرای یک سیستم آبیاری دیوار سبز را با شما به اشتراک بگذاریم اما پیش از آن توجه شما را به آخرین پروژه های آبیاری دیوار سبز، که توسط میراب سازه انجام شده است جلب می نماییم.

بخش های سیستم آبیاری دیوار سبز

  • پمپاژ جهت افزایش فشار آب
  • لوله ها و اتصالات
  • نازل ها و قطره چکان ها
  • دستگاه های کنترلر جهت آبیاری اتوماتیک
انواع استخر آبیاری

آبیاری دیوار سبز

پمپاژ و فشار آب

فشار آب مورد نیاز در سیستم های آبیاری دیوار سبز بستگی به ارتفاع دیوار سبز دارد که در صورت داشتن ارتفاع زیاد فشار آب شهری جوابگو نبوده و حتما نیاز به استفاده از پمپ افزایش فشار آب می باشد. در بعضی موارد که آبیاری قطره ای از آب شهری تامین می گردد فشار آب شهری مناسب بوده و نیازی به پمپ نخواهد بود (حدود 2 بار فشار نیاز است). شبکه آبیاری در دیوار سبزها به دو صورت کلی می باشد.

در مواردی که آب به صورت چرخشی یا سیرکوله استفاده می شود از پمپ های کفکش در مخزن آبیاری استفاده می کنیم که پس از پخش آب در گلدان ها مابقی آب اضافه به صورت زه آب به مخزن برمی گردد. در صورتی که زه آب خارج شده از گلدان ها با استفاده از زهکش ها از سیستم دیوار سبز خارج گردد معمولا از پمپ های سانتریفیوژ جهت افزایش فشار در ورودی آب استفاده می شود.

آبیاری دیوار سبز - استفاده از پمپ در آبیاری دیوار سبز

شبکه لوله و اتصالات

شبکه لوله کشی در دیوار سبزها معمولا با استفاده از لوله های اسپاگتی  سایز 6 تا 8 میلی متر استفاده می شود .جنس این لوله 8 ها اغلب از مواد پلی اتیلن بوده که با استفاده از اتصالات مناسب در هر گلدان یک انشعاب آب ایجاد می شود.

آبیاری دیوار سبز - شبکه لوله و اتصالات آبیاری دیوار سبز

نازل و قطره چکان

انتخاب نازل و قطره چکان از موارد بسیار حساس در سیستم آبیاری دیوار سبز می باشد. می توان از انواع قطره چکان دبی ثابت (PC) و یا قطره چکان های تنظیمی برای آبیاری دیوار سبز استفاده کرد که پیشنهاد ما مدل ها تنظیمی می باشد به این دلیل که معمولا در گلدان های دیوار سبز گونه های متفاوتی کاشته می شود و نیاز آبی آن ها با هم یکسان نیست. بهتر است از قطره چکان های تنظیمی استفاده کنیم که برای هر گلدان میزان آبدهی قطره چکان قابل تنظیم باشد. همچنین بهتر است از قطره چکان های پایه دار (میخی) استفاده شود که کاملا در داخل خاک گلدان استقرار یابد.
آبیاری دیوار سبز - قطره چکان مناسب برای آبیاری دیوار سبز

آیا آبیاری سطحی می تواند هم کم هزینه و هم کارآمد باشد؟

اتوماسیون آبیاری

معمولا به علت وجود خاک نسبتا کم در داخل گلدان های دیوار سبز میزان آبیاری باید دقیق باشد که باعت ایجاد زه آب زیاد نشده و خاک گلدان ها به میزان مورد نیاز آب دریافت کنند که مشکل خفه شدن ریشه ها در رطوبت زیاد پیش نیاید و برای این منظور آبیاری باید به صورت زمان های خیلی کوتاه (1 تا 5 دقیقه) و به صورت روزانه انجام پذیرد که کنترل آبیاری به این طریق عملا به صورت دستی امکان پذیر نمی باشد.

پیشنهاد میراب سازه برای کنترل آبیاری دیوار سبزها استفاده از دستگاه های تایمر آبیاری و کنترلر آبیاری می باشد که می تواند آبیاری را با دقت بسیار بالا طی زمان هایی که برای دستگاه تعریف می شود به صورت روزانه اعمال نماید. با استفاده از این کنترلرهای آبیاری که در انواع مختلفی اعم از مدل های برقی و باتری خور و همچنین تک کاناله و دوکاناله و یا بیشتر موجود می باشد آبیاری دیوار سبز به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد و نگهداری و بهره برداری از آن تسهیل می شود.

آبیاری دیوار سبز - استفاده از تایمر و کنترلر آبیاری برای آبیاری اتوماتیک دیوار سبز

نکات مهم اجرایی در آبیاری دیوار سبز

برای مشخص شدن میزان فشار آب مناسب برای هر دیوار سبز باید تست فشار دقیق توسط متخصص آبیاری صورت پذیرد و در مورد نصب پمپ و یا جوابگو بودن فشار آب شهری به صورت تخصصی تصمیم گیری شود.

با توجه به کیفیت آب در محل احداث دیوار سبز باید با کمک آنالیز آب، پکیجی از فیلتراسیون های مناسب در ورودی آب نصب شود که باعت افزایش عمر سیستم آبیاری و عدم گرفتگی نازل ها در درازمدت می شود.

مقدار دبی و نیاز آبی دیوار سبز با توجه به گونه های استفاده شده و مساحت کلی دیوار سبز و ارتفاع آن و … باید به صورت دقیق برآورد شود و براساس آن تعداد شیفت های آبیاری و دستگاه های کنترلر توسط فرد متخصص پیشنهاد گردد.

استفاده از لوله و اتصالات و نازل های استاندارد در نصب و اجرای سیستم آبیاری دیوار سبز بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت غیراستاندارد و بی کیفیت بودن لوله و اتصالات ممکن است محتمل خسارت های زیادی اعم از نشت آب و از بین رفتن گیاهان یا حتی خرابی دیوار پشتی شوید.

بایدها و نبایدهای باغبانی در فصل رشد گیاهان

آبیاری دیوار سبز

منبع آب آبیاری دیوار سبز

تعیین منبع آب برای دیوارهای سبز، از جمله موارد مهم و ضروری می باشد. در مرحله ی طراحی، اتصال آب و یا مخزن مورد استفاده، باید مورد بررسی قرار بگیرد. در مواردی که مخازن آب در دسترس نباشند از آب آشامیدنی به عنوان منبع مستقیم آب، استفاده می شود. در داخل ساختمان ها، یک منبع آب اختصاصی توصیه می شود.

سیستم تصفیه آب در آبیاری دیوار سبز

فیلتراسیون به ویژه برای سیستم هایی که از منابع آب باران استفاده می کنند و سیستم های چرخشی، بسیار مهم است. در غیر اینصورت، رسوب و سایر مواد ممکن است به تجهیزات آسیب برساند.همچنین فیلتراسیون در دیوار هایی که از منبع آب آشامیدنی استفاده می کنند، به دلیل از بین بردن کلر، موجب سلامت گیاهان می شوند.

فشار آب در آبیاری دیوار سبز

در هنگام تعیین خط اتصال، فشار آب باید در نظر گرفته شود. اطمینان حاصل کنید که فشار آب برای رسیدن آب به تمام قسمت های دیوار، به خصوص قسمت های بالایی، کافی باشد.

ضد آب بودن سیستم آبیاری دیوار سبز

با توجه به آسیب هایی که آب می تواند به اجزای مختلف سیستم وارد نماید و موجب زنگ زدگی شود، انتخاب و استفاده از لوازم ضد آب توصیه می شود.

تست اولیه سیستم آبیاری دیوار سبز

پس از نصب لوازم آبیاری، آن را قبل از کشت گیاهان، تست کنید. سیستم را برای آزمایش اجزا و اطمینان از عملکرد مناسب اجرا نمایید. برای آزمایش، وجود هرگونه نشت، گرفتگی، مناطق ناسازگار، مشکلات فشار آب و… را بررسی کنید.

آبیاری دیوار سبز

در این مقاله به معرفی سیستم آبیاری مناسب برای دیوار سبز و همچنین نکات قابل توجه در طراحی و پیاده سازی آن پرداختیم. شرکت میراب سازه آسیا، متخصص در زمینه طراحی و اجرای آنواع سیستم های آبیاری از جمله سیستم های آبیاری اتوماتیک و هوشمند در دیوارهای سبز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *