داشتن سیستم آبیاری، روشی بسیار کارآمد و موثر برای حفظ گیاهان و فضای سبز می باشد. برای کار با هر سیستم آبیاری برای انتقال آب به پمپ نیاز است. به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که انرژی مکانیکی را از منابع مختلف دریافت می کند و به سیال مایعی که از آن عبور می کند انتقال می دهد و انرژی سیال را افزایش می دهد. به عبارت دیگر از پمپ ها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک استفاده می شود. به طور کلی از پمپ برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شود. در نتیجه پمپ قلب اکثر سیستم های آبیاری است و در صورت انتخاب نا مناسب پمپ و یا عملکرد نامطلوب آن، منجر به ایجاد هزینه های اضافی پمپاژ و هدر رفتن برق می شود.برای اطلاع از انواع پمپ آبیاری با ما همراه باشید.

انواع پمپ آبیاری

انواع پمپ آبیاری

پمپ گریز از مرکز(سانتریفیوژ)

طرز کار این پمپ ها بر اساس نیروی گریز از مرکز استوار است. محور این پمپ ها با  محور موتور محرک آن به طور افقی نصب می شود. از معایب این پمپ ها می توان به هواگیری لوله مکش و راندمان پایین در دبی های بالا اشاره کرد. پمپ های سانتریفیوژ دارای ظرفیت آبدهی زیاد و ارتفاع پمپاژ کم می باشند. این نوع از پمپ ها به جهت کاربرد گسترده، هزینه پایین و تعمیر و نگه داری آسان، در واحد های صنعتی، کشاورزی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر موارد استفاده آن ها برای انتقال آب و سیالات سبک می باشد. قبل از راه اندازی این پمپ ها نیاز است هواگیری و آب بندی پمپ، انجام شود.

آبیاری بام سبز

مزایای پمپ سانتریفیوژ

از جمله مزایای پمپ های گریز از مرکز، ساختار و روش تولید ساده، اشغال فضای کم، تولید فشار یکنواخت و کارآیی در دورهای بالا می باشد.

پمپ آبیاری | پمپ سانتریفیوژ

پمپ فشار قوی

موارد استفاده از این پمپ ها در ظرفیت آبدهی کم و ارتفاع پمپاژ زیاد می باشد. هواگیری لوله مکش از جمله معایب استفاده از پمپ فشار قوی می باشد. از موارد استفاده از پمپ فشار قوی می توان به تهیه آب شهرها، پمپاژ آب های مصارف صنعتی، مصارف آبیاری بارانی و پمپاژ آب سرد و گرم تاسیسات صنعتی و مصارف آتش نشانی اشاره کرد.

پمپ آبیاری | پمپ فشار قوی

پمپ شناور

این پمپ از یک الکتروموتور با پمپ کوپل شده ساخته شده است که درون چاه قرار می گیرد.درون الکترو موتور با آب پر می شود که کارآیی آن برای روانکاوی و خنک شدن سیستم داخل آن می باشد. موارد استفاده از این پمپ ها در آبرسانی، صنعت و کشاورزی با ظرفیت آبدهی کم می باشد. با افزایش طبقات پمپ ها، ارتفاع پمپاژ افزایش می یابد و همچنین تمامی قسمت های پمپ در داخل آب قرار می گیرد. نکته قابل توجه در استفاده از این پمپ ها آسیب پذیری در صورت وجود ذرات معلق در آب می باشد، زیرا پروانه پمپ آسیب می بیند.

مزایای پمپ شناور

پمپ های شناور دارای مزایایی نظیر عدم نیاز به هواگیری، صرفه جویی در مصرف انرژی، بی سرو صدا کار کردن، عدم افزایش حرارت محیط و بالا بودن راندمان می باشند.

پمپ آبیاری | پمپ شناور

پمپ توربینی

از این نوع پمپ ها برای تامین آب مورد نیاز فضاهای بزرگ آبرسانی مانند زمین های کشاورزی و صنعتی استفاده می شود. میزان آبدهی این نوع پمپ ها زیاد است و دارای فشار کار متوسط هستند. در ساختمان های عمودی از این پمپ ها به دلیل کارآیی زیاد و انعطاف پذیری بالا استفاده می شود. پمپ های توربینی محصولی مطمئن جهت برداشت و توزیع آب در چاه های ماسه ای، استخرهای مکش و ایستگاه های پمپاژ می باشد.

آبیاری بدون برق به روش ثقلی

مزایای پمپ توربینی

از جمله مزایای این پمپ ها می توان به عدم نیاز به هواگیری، توانایی کار در دور های پایین، قابلیت بالا جهت انتقال ذرات معلق و هزینه تعمیر و نگه داری پایین اشاره کرد.

پمپ آبیاری | پمپ توربینی

در این مطلب به شما کمک شد تا با انواع پمپ های آبیاری آشنا شوید و به تعریف پمپ آبیاری و انواع آن پرداختیم. شرکت میراب سازه آسیا طراح و مجری سیستم های آبیاری با توجه به استانداردهای روز دنیا و به صورت بهینه آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *