به دلیل کمبود منابع آب و خشکی هوا در بسیاری از مناطق ایران، صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی که قسمت عمده آب مصرفی کشور را تشکیل می دهد، بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است. بنابراین امروزه سیستم های نوین آبیاری، مانند آبیاری قطره ای و آبیاری زیر سطحی، به ویژه برای آبیاری باغات پسته و در مناطقی که از منابع آبی کمتری برخوردارند، به امری قابل توجه تبدیل شده است.به همین دلیل تلاش شده تا در این مقاله آبیاری زیر سطحی پسته و باغات آن را بررسی کنیم.

آبیاری پسته

سیستم آبیاری زیرسطحی و آبیاری پسته

در این سیستم آبیاری از نوارهای رطوبتی مداوم استفاده می شود که یک آبیاری مناسب و یکنواخت را، ایجاد می نماید. مطالعات نشان می دهد میزان رطوبت خاک در آبیاری زیر سطحی، 30 درصد بیشتر از آبیاری قطره ای سطحی است. در این سیستم آبیاری، آب مورد نیاز گیاه از سه طریق و با حداقل تبخیر تامین می شود:

  1. لوله های زیر سطحی
  2. کپسول زیر سطحی
  3. استوانه زیر سطحی

آبیاری زیر سطحی برای باغات پسته، یک روش منطقی و بسیار کارآمد می باشد. استفاده از آبیاری زیرسطحی با توجه به کاهش تبخیر ناشی از تابش آفتاب،باعث کاهش مصرف آب به میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد برای گیاهان ردیفی و حتی موجب صرفه جویی بیشتر برای باغات مرکبات نیز می شود.

آبیاری زیرسطحی پسته

آبیاری زیرسطحی پسته با استفاده از لوله های زیر سطحی

در سیستم آبیاری زیر سطحی در باغات پسته، توسط لوله قطره چکان دار های مخصوص و از طریق قطره چکان های تعبیه شده در لوله ها، آب بصورت مستقیم، به ریشه ی گیاه، تحویل می شود. استفاده از این لوله ها، موجب می گردد که علاوه بر آب، اکسیژن و دیگر مواد مورد نیاز گیاه را، به طور مستقیم، به ریشه ی گیاه رسانده شود. در واقع سیستم آبیاری زیر سطحی، بسیاری از مشکلات سیستم آبیاری قطره ای سطحی از جمله: گرفتگی منافذ، تبخیر، آسیب لوله ها و…، را برطرف نموده است.

نکات کاربردی آبیاری و حفاظت از گیاهان باغ در زمان مسافرت

با توجه به قرارگیری لوله های زیر سطحی در زیر سطح خاک و عدم دسترسی آسان به آنها طراحی و اجرای سیستم آبیاری زیر سطحی از اهمیت و دقت بالایی برخوردار است و بسیار مشاهده شده که عدم توجه به اصول طراحی و اجرایی هرچند موجب کاهش هزینه اولیه احداث سیستم می شود، اما پس از چند سال سیستم آبیاری به طور کامل از کار افتاده است.

آبیاری زیرسطحی پسته با استفاده از کپسول های زیر سطحی

استفاده از کپسول زیر سطحی یکی از کم هزینه ترین و آسان ترین راه ها برای تبدیل آبیاری قطره ای معمولی به آبیاری زیر سطحی است. در این روش با استفاده از قرار دادن کپسول زیر سطحی در زیر هر قطره چکان آب خروجی از قطره چکان به عمق زمین هدایت شده و پخش می شود. این سیستم از هزینه های بهره برداری پاینی برخوردار بوده و درصورت بروز هرگونه نقص در سیستم آبیاری قابل بررسی و رفع عیب با کمترین هزینه است.

آبیاری زیرسطحی پسته با استفاده از استوانه های زیر سطحی

عملکرد استوانه زیر سطحی همانند کپسول های زیر سطحی بوده با این تفاوت که استوانه های زیر سطحی دارای قابلیت عبور آب بیشتر در واحد زمانی هستند لذا استفاده از قطره چکان های دبی بالا و بالبر در این استوانه ها امکان پذیر است.

بنابراین در شرایط آب شور و یا مسن بودن درختان و نیاز به استفاده از بابلر ها این مدل از محصولات برای آبیاری زیر سطحی پسته و یا سایر درختان توصیه می شود.

آبیاری زیرسطحی پسته

در این مطلب، فواید و انواع روش های آبیاری زیر سطحی در باغات پسته را بصورت مختصر بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصین شرکت میراب سازه آسیا تماس بگیرید.

راهکارهای جبران اشتباهات مدیریت منابع آب

1 نظر در “آبیاری زیرسطحی پسته

  1. Iodiday گفت:

    stromectol purchase Therapy can be altered based on culture results.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *