همانطور که می دانید بیشترین آب مصرفی در ایران در بخش کشاورزی است. با توجه به کمبود منابع آبی انتخاب یک روش آبیاری مناسب و نوین امری ضروری و حیاتی است. گندم به عنوان یکی از پر مصرف ترین محصولات  کشاورزی در کشور به شمار می رود. به همین دلیل لازم است برای افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف آب و هزینه ها بهترین و مناسب ترین  روش آبیاری را برای این محصول انتخاب کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم با بررسی انواع روش های آبیاری گندم دید شمارا در این زمینه گسترده تر کنیم.

مراحل آبیاری گندم

آبیاری گندم به طور کلی در چهار مرحله صورت میگیرد:

  • بلافاصله بعد از کشت
  • ﺑﻌﺪ از ﺗﻜﻤﻴﻞ ﭘﻨﺠﻪ دﻫﻲ و ﺷﺮوع ساقه‌دهی
  • ﺧﻮﺷﻪدﻫﻲ و ﺷﺮوع ﮔﻠﺪهی
  • ﺷﺮوع ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﻤﻴﺮی ﻧﺮم

ﻛاهش دفعات آبیاری در هر کدام از این مراحل موجب ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌـﺪاد ﺧﻮﺷـﻪ، ﻃـﻮل ﺧﻮﺷﻪ و ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺧﻮﺷﻪ ، تولید داﻧﻪﻫﺎی ﭼﺮوﻛﻴـﺪه و ﻻﻏـﺮ و به طور کلی اﻓﺖ راندمان تولید می‌گردد.

انواع روش های آبیاری گندم

آبیاری نوارتیپ

در این روش نوار تیپ آبیاری به فاصله 30 تا 40 سانتی متر بر روی زمین کشیده شده که بعد از پاشیده شدن گندم ها بر روی زمین آبیاری آغاز میشود. این روش کم هزینه ترین روش ها بوده و تنها مشکل آن نیاز تعویض سالیانه است. درصورت استفاده از نوار تیپ های با کیفیت و پلاک دار امکان استفاده مجددو دو کشته برای شما فراهم می شود. همچنین می توانید برای کاهش هزینه های خود برای شبکه آبیاری از لوله های پلی اتیلن نخ دار یا  لوله های لی فلت استفاده کنید و نوار تیپ های آبیاری را به آنها متصل کنید.

آبیاری بدون برق به روش ثقلی

روش های آبیاری گندم

آبیاری بارانی

آبیاری بارانی یکی روش های نوین آبیاری و جایگزینی مناسب برای روش های سنتی است.  روش آبیاری بارانی زمانی برای آبیاری گندم مناسب می باشد که تبخیر یا تعرق متوسط یا پایین و باد هم کم باشد. بنابراین در مناطق گرم و خشک و بادخیز راندمان بالایی نخواهد داشت.

روش های آبیاری گندم

آبیاری بارانی به روش های مختلف زیر انجام میشود:

آبیاری بارانی کلاسیک

این روش یکی از روش های متداول سیستم آبیاری بارانی در کشور است . در این روش یک شبکه لوله کشی  در زیر سطح زمین آب را به شیر خودکار های موجود در سطح زمین می رساند و پس از آن آب با استفاده از رایز ها به آبپاش ها منتقل می شود. شعاع پاشش این آبپاش ها در حدود 30 متر است.

تلفات بادبردگی فشار کارکرد بالا و هزینه نیروی انسانی زیاد از معایب این روش است.

نکته : در آبیاری بارانی کلاسیک در صورت عدم تمایل به دفن لوله ها در زیر زمین میتوانید از اتصالات کوپلینگی استفاده کنید که این روش در ادامه توضیح داده شده است.

آبیاری سنتر پیوت و لنیر

روش دیگر استفاده از دستگاه های لنیر و سنترپیوت بوده که برای مساحت های بزرگ بهترین انتخاب هستند. این سیستم آبیاری یکی از پیشرفته ترین روشهای آبیاری است که بصورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. در سنتر پیوت  بال آبیاری متشکل از دهنه های ۵۰ متری نصب شده بر روی دکل های متحرک می باشد که  حول یک مرکز مانند عقربه های ساعت میچرخد و یک ناحیه دایره ای رو تحت پوشش قرار می دهد.

سیستم لنییر نیز مانند سیستم سنتر پیووت است با این تفاوت که در این روش بال آبیاری بارانی بصورت خطی حرکت می کند.

این روش آبیاری در زمین های بزرگ از 30 هکتار توجیه اقتصادی دارد و از مزایای آنها می توان به کاهش هزینه های نیروی انسانی و عدم نیاز به فشار آب زیاد اشاره کرد.

آبیاری قطره ای برنج

روش های آبیاری گندم

استفاده از لوله و اتصالات کوئیک کوپلینگ

این روش مانند روش آبیاری بارانی کلاسیک است با این تفاوت که بال آبیاری نیز جابجا می شود. به عبارت دیگر فقط لوله اصلی است که در زمین ثابت است و لوله های فرعی و آبپاش های روی آن براحتی جابجا می شوند. این لوله ها با استفاده از اتصالات کوپلینگی با بست و قلاب به هم متصل شده و با فشار دادن ضامن قلاب ها از هم جدا می شوند.  هزینه احداث این سیستم آبیاری نسبت به سیستم آبیاری کلاسیک 80 درصد پایین تر است اما برای بهره برداری از آن نیاز به یک نفر نیروی انسانی به ازای هر 10 هکتار زمین است. این روش برای زمین های متوسط و اجاره ای مناسب است چرا که اکثریت سیستم قابلیت انتقال و جابجایی را دارد.

اتصالات کوپلینگی

برای اطلاع از هزینه ها و دریافت قیمت این روش آبیاری با میراب سازه تماس بگیرید.

آبیاری بارانی با لوله های بارانی

لوله های بارانی یکی از ارزان ترین روش های آبیاری بارانی است این لوله ها با فاصله 5 متر از یکدیگر بر روی زمین پهن می شوند و با حداقل فشار 1 تا 2 بار با استفاده از سوراخ های تعبیه شده بر روی آنها اقدام به آبیاری بارانی می کنند. برای آبیاری گندم با این روش بهتر است لوله ها را بر روی پشته ها قرار دهید تا پس از رشد، گندمها مانع از آبیاری نشوند. این روش برای زمین های کوچک و اجاره ای بسیار مناسب است.

لوله بارانی

برای اطلاعات بیشتر به صفحه لوله بارانی مراجعه کنید.

روش های مقابله با علف های هرز

 

 

آبیاری قطره ای زیر سطحی

به حداکثر رساندن بهره‌‌وری آب آبیاری، در شرایط بحران آبی فعلی، به یک مفهوم رایج بدل شده است. در شرایط کنونی رقابت روز افزونی برای حفظ منابع آبی و کاهش مصرف آب در کشاورزی به راه افتاده است. پدیده آبیاری قطره‌ای خصوصا آبیاری قطره ای زیر سطحی شاید با کمی هزینه اضافی در اجرا همراه باشد، اما به نسبت روش‌های سنتی آبیاری صرفه‌جویی‌های قابل توجهی در حجم آب مصرفی و نیز هزینه‌های کارگری دارد.

در این روش لوله های زیر سطحی به فاصله نزدیک حدود 30 تا 40 سانتی متر در زیر سطح زمین کشیده میشوند و آبیاری از زیر سطح زمین صورت میگیرد.

این شیوه بیشترین هزینه را نسبت به سایر روش ها دارد اما میزان راندمان آن به دلیل هوادهی به ریشه بیشتر می شود. همچنین برای عبور و مرور ماشین آلات کشاورزی مشکلی ایجاد نکرده و برای زمین های بالای 30 هکتارنیز قابل اجرا می باشد. علاوه بر این در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، کودهای شیمیایی مخلوط و حل شده و در نتیجه به کل به سیستم اعمال می‌شوند. که به این روش کوددهی و آبرسانی همزمان شیمیاری یا آبیاری شیمیایی گفته می‌شود. در بعضی موارد تا ۹۵٪ صرفه‌جویی در مصرف کود گزارش شده‌است.

روش های آبیاری گندم

در متن بالا انواع شیوه های آبیاری گندم را بررسی کردیم که با توجه به کمبود آب کشور لازم است کشاورزان حتما روش های سنتی را کنار گذاشته و از این روش های نوین بهره ببرند.

شرکت میراب سازه آسیا خدمت رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری نوین و همچنین تامین ابزارهای اجرا و پیاده سازی آبیاری با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

دیدگاهی در مورد “روش های آبیاری گندم

  1. حسین گفت:

    سپاس‌گزارم

  2. ایوب حیدرزهی گفت:

    با سلام
    ایا با لوله های نخی ابیاری بارانی برای گندم انجام میشود لطفا راهنمایم کنید

    1. میراب سازه آسیا (میساکو) گفت:

      بله البته بهتره روی پشته قرار بگیره که بعد از رشد گندم بازم آبیاری درست انجام بشه

      1. وحید شاهسونی گفت:

        سلام برای ابیاری با نوار لوله بارانی میشه بجای اینکع با فاصله پنج متر لوله قرار بدیم و لوله و رو پشته بزاریم یکار دیگه کنیم ..لوله ها رو با فاصلع کمتر مثلا سه یا چهار متر بندازیم ولی پشته ایجاد نکنیم که زمین صاف باشه…آیا میشه اینکارو کرد؟

        1. میراب سازه آسیا (میساکو) گفت:

          بله امکانش هست

    2. اسماعیل رضوانی گفت:

      سلام آیا از سیستم مه پاش هم میتوان برای گندم استفاده کرد؟؟

      1. میراب سازه آسیا (میساکو) گفت:

        اگر منظرتون لوله های بارانی بله میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *