آبیاری سطحی متداول ترین نوع آبیاری است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از سیستم های آبیاری سطحی هزاران سال است که به طور مداوم کار می کنند و توانایی تأمین مقدار زیادی آب در مناطق وسیع را دارند. آبیاری غرقابی و شیاری دو نوع متداول آن هستند. یکی از رایج ترین محصولاتی که در سراسر جهان با آبیاری غرقابی پرورش داده می شود برنج است. این شیوه آبیاری می تواند بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت علف های هرز برای این محصول باشد. در ادامه به تاثیر آبیاری سطحی بر کاهش رشد علف های هرز می پردازیم.

آبیاری سطحی – پوششی و تاثیر آن بر علفهای هرز

انواع آبیاری سطحی و تاثیر آن در کاهش علف های هرز

آبیاری غرقابی

به عنوان یک محصول نیمه آبزی، برنج از مقادیر قابل توجهی آب استفاده می کند. تخمین زده می شود که بیش از 2 متر آب در هر محصول برنج مورد استفاده قرار می گیرد. برنج که در زیر آب ایستاده کشت می شود بهتر باعث کاهش رشد علف های هرز می شود تا زمانی که در خاک های اشباع رشد کند. اگرچه برخی از علفهای هرز به صورت رویشی تکثیر می شوند، اما بیشتر آنها از دانه ها ایجاد می شوند. بنابراین جاری شدن سیل می تواند جوانه زنی را محدود کرده و فراوانی بسیاری از علف های هرز موجود در شالیزارهای برنج را کاهش دهد .

کنترل علف های هرز در تولید برنج مدرن سیستمی است که در آن مدیریت آبیاری با خاکورزی و شیوه های کاشت و همچنین علف کش ها ادغام می شود. مزارع شالیزاری غرقابی اجازه پخش پراکنده مقادیر کم علف کش ها را می دهد که منجر به کنترل برتر علف های هرز می شود.

روش های توزیع آب در فضای سبز

ادغام علف کش ها در سیستم های تولید برنج، نیازهای نیروی کار برای کنترل علف های هرز را بیش از 80 درصد کاهش داده است، در حالی که به طور همزمان مدیریت کلی علف های هرز را بهبود می بخشد. آبیاری غرقابی هزاران سال است که یک روش موثر در مدیریت علف های هرز در برنج بوده است. همراه با علف کش های مدرن، کشاورزان می توانند علف های هرز را در مقیاس وسیع مدیریت کنند. با این وجود، هزینه های بالای آب و تقاضا برای منابع محدود آب شیرین ممکن است منجر به تغییرات اساسی در سیستم فعلی تولید برنج شود.

آبیاری شیاری

آبیاری با شیار یک روش رایج آبیاری است که در آن آب از طریق گودالی که بین بسترهای بلند حفر شده است ارسال می شود تا آب گیاهان تامین شود. به جای خیس شدن کل مزارع، فقط شیارهای بین تخته ها ی کشت خیس می شوند و اجازه می دهند آب از طریق مویرگی به بسترهای در حال رشد نفوذ کند. آبیاری با شیار معمولاً در میلیون ها هکتار محصولات زراعی در سراسر جهان استفاده می شود.

جایی که شبکه های پیچیده کانال می توانند آب آبیاری را صدها کیلومتراز منابع مرتفع به مناطق کم ارتفاع منتقل کنند. همانطور که انتظار می رود، فشار علف های هرز در شیارهای آبیاری شده بین ردیف ها به طور کلی بیشتر از خود ردیف ها است. برای کنترل این علفهای هرز، ممکن است از کشت مکانیکی استفاده شود. اما در بسیاری از موارد از علف کش هایی که به عنوان سم پاشی یا از طریق آب آبیاری روی خاک جاری می شوند، استفاده می شود. با این حال تجویز علف کش ها از طریق آبیاری با شیار می تواند چالش برانگیز باشد.

آبیاری کم فشار

آبیاری سطحی – پوششی و تاثیر آن بر علفهای هرز

آبیاری بارانی و تاثیر آن بر علفهای هرز

سیستم های آبیاری بارانی که در دهه 1940 در مقیاس وسیع معرفی شدند، در میلیون ها هکتار از زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های آب پاش برای رساندن آب در فشارهای بالا نیاز به پمپ دارند و نسبت به سیستم های آبیاری سطحی گران تر هستند. اما به دلیل یکنواختی، کاربردی برتر را ارائه می دهند و آب کمتری برای کار نیاز دارند.

به دلیل بهبود یکنواختی کاربرد، آبیاری بارانی روش مناسبی برای استفاده از علف کش ها یا سایر مواد شیمیایی از طریق سیستم آبیاری است. کاهش تقریباً 8 برابری فشار علف های هرز هنگام اعمال علف کش ها از طریق آبیاری بارانی در مقایسه با روش های سنتی، آن را به شیوه ای محبوب تبدیل کرده است. آبیاری بارانی به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا آب را به طور یکنواخت در مناطق وسیعی پخش کنند. علاوه بر استفاده از علف کش ها، آبیاری بارانی فشار علف های هرز را در طول فصل رشد به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در متن بالا سه شیوه رایج و محبوب آبیاری سطحی – پوششی را معرفی کرده و تاثیر آن بر کاهش رشد علف های هرز را بررسی کردیم.

میراب سازه آسیا یاری رسان شما عزیزان در طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *