انتخاب نوار تیپ یا نوار قطره چکان مناسب پروژه، ممکن است سخت به نظر برسد. برای ساده سازی این فرآیند لازم است 4 مورد را بررسی کنید: قطر نوار، فاصله قطره چکان ها، ضخامت دیواره نوار و سرعت جریان قطره چکان. در ادامه هرکدام از این موارد را مفصلا بررسی می کنیم تا دید بهتری پیدا کنید.

راهنمای خرید نوار تیپ آبیاری

موارد مهم در انتخاب نوار تیپ مناسب

قطر

معمولا 2 قطر برای نوار تیپ آبیاری قطره ای در بازار موجود است؛ کوچکترین و معمول ترین سایز16 میلیمتر است و سایز 20 میلیمتر نیز در بازار موجود می باشد. اگر در حال خرید نوار تیپ برای باغ یا مزرعه کوچک هستید، نوار 16میلیمتر توصیه می شود. از اندازه های بزرگ برای کارهای بزرگ کشاورزی استفاده می شود.

ضخامت دیواره

ضخامت دیواره نوار تیپ آبیاری بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. ضخامت های موجود معمولا از 150 تا 250 میکرون است هرچه ضخامت افزایش یابد مقاوت نوار تیپ در مقابل افزایش فشار و ترکیدگی بیشتر می شود.

برای استفاده در باغ های خانگی نوار 150 میکرون توصیه می شود چراکه چندین فصل دوام خواهد داشت درحالیکه نوار نازک تر طول عمر کمتری خواهد داشت. نوار 15میلی متری گران تر از سایر موارد است اما با کارکرد چند فصله هزینه آن جبران می شود.

فاصله قطره چکان

نوار تیپ قطره ای دارای نقاط چکه ای از پیش تنظیم شده می باشد. بنابراین نیازی به خرید یک قطره چکان اضافی نیست. توجه به این نکته که هیچ قطره چکان اضافی به نوار قطره ای اضافه نشود، بسیار مهم است. برخلاف لوله های آبیاری هیچ سوراخی را نمیتوان بر نوار تیپ ایجاد کرد. فاصله نقاط چکه ای مقداری مشخص در کل نوار است. برای باغ های خانگی بهترین فاصله 30 سانتی متر می باشد. یعنی هر 30 سانتی متر یک قطره چکان موجود است. فواصل نقاط خیس شونده معمولا با نوع آبیاری مطابقت دارد. در جدول زیر یکسری از این فواصل آورده شده است:

روش های آبیاری گندم
فاصله نقاط خیس شونده (سانتی متر) محصولات
10 گل، فلفل، گلخانه
15 جوانه زنی، پیاز، سیر و فضاهای گیاهی تنگ
20 توت فرنگی، سبزیجات، جریان زیاد برای خاک های شنی

نوع جریان

هنگام انتخاب میزان جریان برای نوار تیپ قطره ای، 3 نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

هرچه طول هر ردیف نوار بلندتر باشد، به سرعت کمتری برای هر قطره چکان نیاز است. دلیل این امر این است که طول های بلندتر، دارای تعداد قطره چکان بیشتری هستند و میزان آب بیشتری مصرف میشود. بنابراین استفاده از سرعت جریان کمتر باعث می شود ظرفیت سیستم از یک حدی فراتر نرود.

برای باغ های خانگی معمولا ردیف ها کوتاه هستند، بنابراین عامل محدود کننده ای وجود ندارد.

نوع خاک

نوع خاک نیز در انتخاب میزان جریان اهمیت دارد. در جدول زیر انتخاب میزان جریان برای هر نوع خاک آورده شده است:

نوع خاک مشخصات خاک پیشنهاد قطره چکان
خاک رس خوب تخلیه نمیشود جریان کم
خاک گلدانی خوب تخلیه می شود جریان متوسط تا زیاد
شنی تخلیه سریع جریان زیاد

فیلتراسیون

هنگام انتخاب میزان دبی قطره چکان ها، هرچه دبی کمتر باشد میزان خروج آب کمتر خواهد بود. بنابراین قطره چکان ها با میزان دبی کمتر بیشتر در معرض گرفتگی خواهند بود. اگر آب مصرفی شما آلودگی زیادی دارد بهتر است برای افزایش طول عمر نوار تیپ از فیلتراسیون استفاده کنید.

در متن بالا موارد مهم که در انتخاب نوار تیپ مناسب، کاربردی هستند را مطالعه نمودید.

میراب سازه آسیا همواره طراحی و مجری انواع پروژه های آبیاری و تامین لوازم آبیاری می باشد.

تاریخچه و اطلاعات کلی از کمپانی هانتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *