راهنمای خرید قطره چکان آبیاری قطره ای

انتخاب های زیادی در مورد قطره چکان های آبیاری قطره ای وجود دارد.  برای انتخاب بهترین نوع آن برای پروژه خود، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید.  این عوامل شامل  خاصیت جبران کنندگی فشار(PC)، کیفیت آب ، میزان شیب پروژه و تنوع نیازهای گیاهان هستند.  در این راهنما هر یک از این عوامل و همچنین چندین ملاحظات دیگر را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهیم داد.

عوامل مهم در انتخاب قطره چکان یا دریپر آبیاری قطره ای

 جبران کننده فشار (PC) در مقابل نرمال

یک قطره چکان PC، بدون توجه به تغییرات فشار (بین نیم تا 4 بار) در سراسر سیستم آبیاری قطره ای، همان مقدار آب را به هر گیاه می رساند.  یک قطره چکان نرمال ، تغییر فشار را جبران نمی کند و در اثر تغییر فشار مقدار آب خروجی از آن تغییر می کند و در نتیجه همه گیاهان شما به یک اندازه آب دریافت نمی کنند.

چه چیزی ممکن است باعث افزایش یا کاهش فشار در سیستم آبیاری قطره ای شود؟  افت فشار ناشی از اصطکاک در لوله های بسیار طولانی، سایز لوله و یا تغییرات در ارتفاع.  اگر سیستم شما از لوله‌های طولانی استفاده می‌کند یا بر روی زمینی نصب شده است که دارای تغییرات ارتفاعی است، ما یک قطره چکان با جبران‌کننده فشار را توصیه می‌کنیم.

قطره چکان ورسک 2 لیتر

 کیفیت آب

اگر منبع  از چاه، حوض، مخزن ذخیره آب  باران، یا منبع دیگری که آلودگی ها را در مسیر جمع‌آوری می‌کند می‌آید، ما قویاً یک قطره چکان قابل تمیز کردن را توصیه می‌کنیم.  این توصیه همچنین برای محل هایی که سختی آب وجود دارد و رسوبات را مشاهده می کنید صدق می کند.  قطره چکان های قابل تمیز کردن را می توان باز کرد و تمیز کرد.  اگر می خواهید از قطره چکانی استفاده کنید که قابل تمیز کردن نباشد و در آن گرفتگی رخ دهد، باید تمام قطره چکان را تعویض کنید، زیرا راهی برای تمیز کردن آن وجود ندارد.  قطره چکان های قابل تمیز کردن اجازه می دهد تا سر قطره چکان از پایه قطره چکان باز شود تا دهانه از هرگونه جرم یا زباله ای که جریان آب را مسدود می کند تمیز شود.

آبیاری زیر سطحی باغ میوه

 شیب  و تغییرات ارتفاع

شیب ها و تغییرات ارتفاع می تواند فشار را در سیستم آبیاری قطره ای تغییر دهد.  این می تواند مقدار آبی که از هر قطره چکان در یک سیستم خارج می شود را تغییر دهد.  اگر این برای شما نگران کننده نیست، می توانید از هر قطره چکانی که دوست دارید استفاده کنید.  با این حال، اگر در شیب آبیاری می‌کنید و می‌خواهید همه گیاهان سیستم به همان میزان آب دریافت کنند، توصیه می‌کنیم از یک قطره چکان با جبران‌کننده فشار (PC) استفاده کنید.

دبی قطره چکان

دبی قطره چکان را می بایست با توجه به برنامه آبیاری و نیاز آبی گیاه انتخاب کنید. بطور متداول در باغ ها از قطره چکان های 8 لیتر و در گلخانه ها از قطره چکان های 2 و 4لیتر در ساعت استفاده می شود. در صورت کیفیت پایین آب آبیاری بهتر است از قطره چکان های دبی بالا ( 16 و 24  لیتر در ساعت) استفاده کنید.

کارخانه سازنده

قطره چکان های بسیاری در بازار وجود دارد اما بهتر است قطره چکان خود را از برند های معتبر تهیه کنید. قطره چکان های نتافیم ، یورو دریپ، جین و آنتلیکو در برند های خارجی و قطره چکان ورسک در برند های داخلی بسیار معتبر هستند.

بافت خاک

هرچه بافت خاک سبک تر باشد خاصیت موئینگی کمتر و گسترش پیاز رطوبتی به اطراف کمتر می شود. در این شرایط بهتر است از قطره چکان های دبی بالا استفاده کنید.

هنگام انتخاب یک قطره چکان برای پروژه خود، باید اطلاعات فوق را در نظر بگیرید.  شما می توانید از هر قطره چکانی معرفی شده توسط میراب سازه استفاده کنید، اما بسته به انتخاب قطره چکان، ممکن است نیاز به اضافه کردن قطره چکان های اضافی برای اطمینان از پوشش خوب آب داشته باشید.  همچنین ممکن است لازم باشد برای  نگهداشتن قطره چکان ها در جای خود، یک میخ تثبیت اضافه کنید تا جابجا نشود.

راه حل هایی برای غلبه بر چالش های آب در کشاورزی

هدف اصلی در انتخاب یک قطره چکان، به دست آوردن پوشش خوب رطوبتی در ناحیه ریشه است.  این صرف نظر از اینکه گیاه در کجا کاشته شده است صادق است.  همانطور که قبلا ذکر شد، خاک  سبک عملکرد مویرگی ضعیفی دارد، بنابراین شما فقط یک الگوی مرطوب 30 سانتی از هر قطره دریافت خواهید کرد.  اما در خاک سنگین پخش دگی در عمق 1 متر می تواند به شعاع 1.5 متر هم برسد.

راهنمای خرید قطره چکان آبیاری قطره ای

 متعادل کردن سیستم آبیاری قطره ای هنگام استفاده از قطره چکان های قابل تنظیم

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در راه‌اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای، متعادل کردن نیاز آبیاری گیاهان مختلف است.  این کار را می توان به یکی از این دو روش انجام داد:

  • می توانید مناطق آبیاری جداگانه برای گیاهان مشابه ایجاد کنید،
  • می توانید قطره چکان های مختلف را بر اساس نیاز آبیاری گیاهان برای یک منطقه انتخاب کنید.
  • استفاده از قطره چکان تنظیم شونده (در پروژه های بزرگ بسیار دردسر ساز است)

میراب سازه آسیا یاری رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع سیستم آبیاری و تولید کننده لوازم نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *