یک زمین کشاورزی کوچک یا بزرگ، خصوصی یا استیجاری، پایه هر تولید زراعی است. در کشاورزی، یک مزرعه نشان دهنده سطحی از زمین است که برای کشت انواع مختلف محصولات بکار می رود. به عبارت دیگر، هر اتفاقی که برای محصولات می افتد از مزرعه شروع می شود. به همین دلیل، زمین کشاورزی یکی از مهم ترین دارایی ها و همچنین یکی از اجزای اصلی در مدیریت کشاورزی است. برای هر کشاورز، یک مزرعه بسیار بیشتر از یک زمین است. در پشت هر زمین، چندین اطلاعات ارزشمند وجود دارد که برای کشاورزی که می خواهد مدیریت هوشمندانه انجام دهد و در صدر کسب و کار خود باقی بماند، بسیار مهم است. در ادامه این مقاله این نکات کاربردی را بررسی خواهیم کرد.

نکات پایه و اولیه که هر کشاورز باید بداند

موارد پایه و مهم در کشاورزی

محل دقیق زمین کشاورزی

دانستن محل دقیق مختصات زمین (طول و عرض جغرافیایی) ردیابی دقیق آب و هوا را امکان پذیر می کند. از این گذشته، کشاورزی یک تجارت غیرقابل پیش بینی است که در آن آب و هوای نامساعد یکی از تهدیدهای اصلی برای عملکرد کشاورز است. بنابراین، کشاورزان موفق، با گرایش به مدیریت هوشمند مزرعه، همیشه شرایط آب و هوایی و پیش بینی های هواشناسی را بر اساس مختصات مزارع خود پیگیری می کنند.

اندازه زمین و استفاده از آن

علاوه بر مکان مزرعه، اندازه زمین و میزان استفاده از آن (درصد محصولات کاشته شده در مزرعه) نیز اطلاعات بسیار مهمی برای هر کشاورز است. یکی از دلایل اصلی آن این است که اندازه مزرعه و همچنین استفاده از آن معمولاً تعیین می کند که کدام محصولات را می توان کشت کرد.

انتخاب سیستم فیلتراسیون آبیاری

به عنوان مثال، باغ‌ها معمولاً روی سطوح کوچک‌تر پرورش می‌یابند در حالی که محصولات زراعی معمولاً سطح زمین بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند. از سوی دیگر این اطلاعات در مورد بهره برداری از مزرعه برای برنامه ریزی در مورد تولیدات جدید زراعی و انتخاب سیستم آبیاری ضروری است، به ویژه در مواردی که بخشی از مزرعه قبلاً با محصول دیگری مورد بهره برداری قرار داده شده است.

نکات پایه و اولیه که هر کشاورز باید بداند

تناوب زراعی

کشاورزانی که مدیریت هوشمند مزرعه را انجام می دهند همیشه می دانند که در چند سال گذشته کدام محصولات در مزارع آنها کشت شده است. به این ترتیب، آنها به راحتی می توانند در مورد محصولاتی که در آینده کاشته می شوند، برنامه ریزی کنند.

بافت و نوع خاک

یکی از مهمترین حقایق در مورد هر مزرعه، نوع خاک و مقدار pH آن است. نوع خاک تعیین می کند که کدام محصولات را می توان در یک مزرعه خاص کشت کرد (برخی از محصولات خاک رس را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر برای خاک های شنی مناسب تر هستند). علاوه بر این، نوع خاک نیز مدیریت آب در مزرعه را تعیین می کند (به عنوان مثال، خاک شنی به دلیل تخلخل زیاد، نیاز به آبیاری مکرر با مقادیر کمتر آب دارد).

به همراه نوع خاک، کشاورزان موفقی که مدیریت هوشمند مزرعه را انجام می دهند، تولید محصول خود را بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل شیمیایی مدیریت می کنند. بنابراین، مقدار PH یکی از مهم‌ترین اطلاعات مزرعه‌ای است که مستقیماً بر مدیریت مواد مغذی تأثیر می‌گذارد، بنابراین بر عملکرد محصول و عملکرد نهایی تأثیر می‌گذارد.

روش های آبیاری گوجه

سیستم آبیاری

انتخاب سیستم آبیاری مناسب با توجه به نوع محصول و ابعاد زمین مسئله مهم دیگری است. برای مثال برای آبیاری درختان میوه سیستم آبیاری قطره ای و برای آبیاری زمین های کشاورزی گسترده آبیاری بارانی گزینه مناسبی است. داشتن سیستم آبیاری مدرن و کارآمد علائه بر صرفه جویی در مصرف آب میزان رشد محصولات را دوچندان خواهد کرد.

در متن بالا موارد مهم و ضروری که لازم است هر کشاورزی بداند را بررسی کردیم. دانستن حقایق ذکر شده در زمینه های مختلف برای تمرین مدیریت هوشمند زمین کشاورزی ضروری است.

میراب سازه آسیا متخصص در زمینه طراحی و اجرا انواع سیستم آبیاری و فروش محصولات نوین آبیاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *