در کشاورزی علاوه بر داشتن سیستم آبیاری مناسب اعم از آبیاری قطره ای، آبیاری با آبپاش و آبیاری زیر سطحی، کنترل علف های هرز مسئله مهم دیگری است.

وقتی علف‌های هرز شروع به پخش شدن می‌کنند، می‌توانند یک مشکل واقعی در کشاوری ایجاد کند. علف های هرز آنقدر ناخواسته هستند که سعی می کنید راه هایی برای مدیریت و کنترل رشد آنها پیدا می کنید. با درک نحوه کنترل و مدیریت علف های هرز، می توانید بار روانی مقابله با آنها را کاهش دهید.

در این مقاله، روش های مقابله با علف های هرز را مورد بحث قرار می‌دهیم.

روش های مقابله با علف های هرز

چرا رشد علف های هرز را کنترل کنیم؟

علف های هرز با رقابت برای مواد مغذی، خاک، آب و فضا بر رشد گیاهان اطراف خود تأثیر می گذارند. در مورد گیاهان جوانتر یا کوچکتر، برخی از علفهای هرز حتی بر قسمتهای جوان گیاه غلبه می کنند.

علف های هرز نه تنها گیاهان اطراف خود را تحت تأثیر قرار می دهند، بلکه می توانند مشکلات حاشیه ای را برای کل مزرعه ایجاد کنند. به عنوان مثال، برخی از انواع علف های هرز لوله های زهکشی را مسدود می کنند، در حالی که برخی از علف های هرز، اگر کنترل نشوند، ممکن است عملکرد ماشین آلات کشاورزی را که برای کشت استفاده می شود، مختل کنند.

اگر علف های هرز کنترل نشوند، ممکن است میزبان بیماری ها و آفات مختلف گیاهی شوند که مشکلات شدیدتری برای شما ایجاد می کند.

روش های کنترل(مقابله) علف های هرز

روش های پیشگیرانه کنترل علف های هرز

در مدیریت علف های هرز، پیشگیری بسیار مهم است. هجوم علف های هرز که از بین رفته و در طول زمان افزایش یافته است ممکن است به روش های کنترل گران تری نیاز داشته باشد.

روش های جمعیتی برای کنترل رشد علف های هرز

علف های هرز فرصت طلب و مهاجم در نظر گرفته می شوند. به همین دلیل است که کنترل جمعیتی یا ایجاد پوشش گیاهی رقابتی و مطلوب به جلوگیری یا حداقل کند کردن رشد علف های هرز کمک می کند. کنترل جمعیتی در مدیریت علف های هرز بسیار موثر تلقی می شود.

روش های آبیاری چمن

روش های شیمیایی کنترل رشد علف های هرز

استفاده یا کاربرد مواد شیمیایی (علف کش) برای کنترل رشد علف های هرز را کنترل شیمیایی علف های هرز می گویند. علف کش ها موثرترین و کارآمدترین روش کنترل علف های هرز در نظر گرفته می شوند. برخی از علف کش ها طوری فرموله می شوند که به گیاهان اطراف علف هرز آسیبی وارد نکنند. مبارزه شیمیایی روشی موثر برای کنترل علف های هرز است. در حال حاضر محصولات شیمیایی زیادی برای این کنترل در بازار موجود است.

روش های بیولوژیکی برای کنترل رشد علف های هرز

عوامل زنده مانند حیوانات، حشرات، قارچ ها یا باکتری ها، نه تنها برای از بین بردن علف های هرز، بلکه برای کنترل جوانه زنی بذرهای آن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. حشرات اغلب در کنترل بیولوژیکی علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرند، برخی ا این عمل را به عنوان کنترل زیستی حشرات یا مدیریت تلفیقی آفات نام می برند.

روش های دستی/مکانیکی کنترل رشد علف های هرز

روش های مکانیکی اختلال فیزیکی با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات یا از طریق اعمال فیزیکی بعنوان روش های کنترل مکانیکی علف های هرز است. موفقیت روش های این دسته بسته به چرخه زندگی گونه های علف هرز مورد نظر متفاوت است.

استفاده از سیستم آبیاری زیر سطحی

با استفاده از سیستم آبیاری زیر سطحی با توجه به ابنکه رطوبت به بذر های علف هرز در سطح زمین نمی رسد تا حد بسیار زیادی می توانید علف های هرز را کاهش دهید.

روش های مقابله با علف های هرز

انواع روش های مکانیکی کنترل علف هرز

چمن زنی و برش

چمن زنی و برش می تواند تولید بذر را کاهش داده و رشد علف های هرز را محدود کند. به خصوص زمانی که کار قبل از گلدهی علف های هرز و دانه بندی کامل شده باشد. با این حال، این برای همه گیاهان صدق نمی کند. برخی از گونه‌های علف هرز وجود دارند که در هنگام برش به وفور و به طور مداوم جوانه می‌زنند و باعث می‌شود گیاه سریع‌تر از حد معمول بذر و گل بدهد.

انتخاب سیستم فیلتراسیون آبیاری
کندن علف های هرز

ریشه کن کردن گیاهان با کندن یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از انتشار علف های هرز است. این نیز در برخی از بوته ها، گیاهان یکساله موثر است. اگر در انجام این کار با دست تردید دارید، آچار علف های هرز می توانند ابزار قدرتمندی برای استفاده باشند. این مخصوصاً زمانی مفید است که می‌خواهید نهال‌ها و درختچه‌ های بزرگی را در دست بگیرید که نمی‌توان آن‌ها را به صورت دستی کشید. با این حال، ابزارهای علف‌کش در برابر بسیاری از علف‌های هرز چند ساله که ساقه‌هایشان در اعماق زمین مدفون است و ریشه‌های آن‌ها پس از رها شدن دوباره جوانه می‌زند، موثر نیستند.

برخی از مزایای کندن عبارتند از: حداقل آسیب وارده به گیاهان اطراف، تاثیرات زیست محیطی کم و هزینه کم. با این حال، می تواند خسته کننده و کار فشرده باشد و تأثیر آن را فقط در مناطق نسبتاً کوچک می توان مشاهده کرد.

چاقوزنی

خنجر زدن علف های هرز می تواند ساختار ذخیره کربوهیدرات آنها را از بین ببرد که بلافاصله آنها را گرسنه می کند و منجر به ضعیف شدن یا مرگ آنها می شود. با این حال، این بستگی به گونه آنها دارد. اندام هایی که حاوی این ساختار ذخیره کربوهیدرات هستند در پایه ساقه زیر خاک قرار دارند.

یک چاقو، اره هرس یا بیل را تا جایی که ممکن است به پایین فشار دهید تا ریشه اصلی آن قطع شود. با اطمینان از اینکه ریشه در زیر تاج ریشه جدا شده است از جوانه زدن مجدد جلوگیری کنید.

آبیاری دیوار سبز
مالچ پاشی

مالچ پاشی روش دیگری است که در مناطق نسبتاً کوچک قابل انجام است. با این حال، می تواند رشد گیاهان اطراف را نیز متوقف کند اما نمی تواند برخی از علف های هرز چند ساله را کنترل کند، به ویژه آنهایی که با وجود مالچ پاشی، ذخایر غذایی آنها همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

خاک ورزی

برگرداندن خاک یا خاک ورزی اغلب برای محافظت از محصولات کشاورزی از علف های هرز استفاده می شود. این روش معمولاً در مکان هایی که خاک از قبل به شدت دچار اختلال شده است، استفاده می شود. خاک ورزی زمانی بهتر انجام می شود که زمین خشک بماند و بهتر است قبل از رشد بذر علف های هرز تکمیل شود.

روش های مقابله با علف های هرز

سولاریزاسیون خاک، به عنوان روشی برای کنترل علف های هرز

سولاریزاسیون خاک، عملی است برای افزایش دمای خاک تا زمانی که علف های هرز را از بین ببرد. خورشیدی شدن خاک به آزادسازی مواد مغذی محبوس شده در خاک کمک می کند و در عین حال گیاهان نامطلوب را بدون استفاده از مواد شیمیایی از بین می برد. پوشاندن زمین معمولاً با پلاستیک سیاه برای گرفتن تابش خورشیدی، روشی است که خاک را سولاریزه می‌کند. با این حال، انجام این کار بر ترکیب بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک نیز تأثیر می گذارد که ممکن است از رشد گیاهان دیگر جلوگیری کند.

با استفاده از پلاستیک سیاه و با به دام انداختن اشعه مادون قرمز موجب افزایش دما و از بین رفتن قوه نامیه بذر های علف هرز می شود.

در متن بالا انواع روش های مقابله با علف های هرز را مفصلا مورد بررسی قرار دادیم. میراب سازه آسیا یاری رسان شما عزیزان در طراحی و اجرا و انواع سیستم آبیاری و لوازم آبیاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *