اگر برای اولین بار قصد نصب نوار تیپ آبیاری را دارید، در ابتدا ممکن است کمی سخت باشد. اما با مرور چند نکته و آموزش نصب نوار می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. برای این منظور تعیین نوع خاک بسیار مهم است، روش آبیاری در خاک رس، لوم و ماسه متفاوت است، فاصله قطره چکان ها در خاک شنی 20 سانتی متر و برای خاک رس 30 سانتی متر است.

تجهیزات مورد نیاز برای آبیاری تیپ

توصیه می‌کنیم اگر آبیاری قطره ای را برای اولین بار تجربه می‌کنید. ابتدا با قسمت کوچکی از زمین شروع کنید. لوازم مورد نیاز سیستم آبیاری تیپ شامل قطعات اصلی همچون

و تجهیزات فرعی شامل

نصب نوار تیپ

نصب نوار تیپ بسیار آسان است. ابتدا یک طرح کلی از آرایش و چپیدمان نوارها را ترسیم کنید تا نصب آنها به سهولت انجام شود. محل منبع آب را تعیین کنید، منبع آب ورودی برای این کار می تواند  یک منبع، تانکر، چاه یا رودخانه باشد اما باید دقت داشته باشید برای جلوگیری از ورود رسوبات به داخل نوار و مسدود شدن قطره‌چکان‌ها از فیلتر آب استفاده کنید.

در جاگذاری نوار دقت داشته باشید قطره‌چکان‌ها در قسمت زیرین نوار قرار بگیرند، به فاصله نوارها از یکدیگر و تثبیت آنها نیز توجه کنید. اگر طول نصب نوارها زیاد است برای جلوگیری از جابه‌جایی با وزش باد، در فواصل مناسب آنها را با میخ پلاستیکی محکم کنید یا آنها را در عمق 3 تا 5 سانتی در خاک دفن کنید. سعی کنید نوارها را به‌درستی نصب کنید چراکه با رشد گیاهان، بازدید و بررسی آنها کمی سخت خواهد شد.

بام سبز و بام باغ (روف گاردن)

روش‌های مختلف نصب نوار تیپ

نوارهای آبیاری را می‌توانید به دو صورت مکانیزه و دستی نصب کنید. در روش مکانیزه کلاف های نوار آبیاری بر روی جایگاه های دستگاه نصب می شوند و با حرکت دستگاه توسط تراکتور 6 تا 8 ردیف نوار آبیاری همزمان با هم پهن می شوند. در برخی دستگاه ها نوار تیپ در زیر خاک نیز برده می شود.

اگر می‌خواهید به‌صورت دستی نوارها را نصب کنید، هرگز نوار را بر روی زمین نکشید. ممکن است با برخورد با اشیا تیز سوراخ یا پاره شود. بهتر است قرقره را روی یک چرخ دستی قرارداده و در زمین بکشید. در روش ها متدوال قرقره ثابت است و نوار آبیاری بر روی زمین کشیده می شود این یک روش غیر اصولی و آسیب زننده به نوار تیپ است.

سیستم آبیاری تیپ

طرز کار نوار تیپ آبیاری

آب توسط پمپ از منبع کشیده می شود و با عبور از چندین صافی از جمله فیلتر شنی، فیلتر توری و فیلتر دیسکی، آب صاف وارد نوارها و سپس از قطره‌چکان‌ها خارج می‌شود. نوار های آبیاری بگونه ای طراحی شده اند که حداکثر مقاومت در برابر تغییرات فشار داشته باشد.

سیستم آبیاری تیپ

خرید نوار آبیاری

خرید نوار تیپ اهمیت بسایر زیادی در عملکرد نهایی سیستم آبیاری شما دارد. کیفیت نوار تیپ نوع فرمینگ و دبی روزنه های نوار تیپ از مهمترین پارامتر های خرید نوار آبیاری است که درهنگام خرید باید به آن توجه کنید. در این خصوص می توانید با کارشناسان ما مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

دقت داشته باشید هنگام نصب نوار تیپ هیچ‌گونه تاخوردگی و چرخش در طول نوار رخ ندهد. سعی کنید  نوار تیپ را به دلیل عبور چهارپایان، تابش نور خورشید و سرمای بیش‌ازاندازه در زیر سطح خاک نصب کنید. فشار آب را بررسی و به شیب زمین نیز دقت کنید. اگر شیب زمین زیاد است در جهت عمود بر شیب نوار های آبیاری را پهن کنید.

تاریخچه و اطلاعات کلی از کمپانی هانتر

میراب سازه آسیا یاری رسان شما عزیزان در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع سیستم آبیاری و تولید کننده لوازم نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *